Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    alj
    alj er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    73

Standard Få HD over på pcen

Hei,
    Siden jeg er blitt så som så bestemt på kjøp av videokamera(canon xh-a1) har jeg et par spørsmål som jeg ble litt forvirra over..
    Satt og leste på et forum at man trenger spesialkort for å capture HD over til pcen (altså et video-skjermkort);
    Kan man ikke bruke DV-kabel (iee1394 / firewire) for å få materiale over til pcen? Fant noen HD-kort, men de kostet jo over 10 000..
    Blir utrolig skuffet hvis man må ty til slikt hardware for amatør-produksjoner.

Og et til: Hvor kraftig PC må til for faktisk å kunne redigere HD uten å ha cineform e.l. ?

Mvh
    Alex

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    156

last ned CineForm NEO-HD

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg kjenner ikke til bruk av HD/HDV på Windows-maskin, men det er nok det samme uansett om du sitter på Mac/PC..

- Jo, du kan bruke FireWire til å overføre fra tape til maskin, dvs. om det er HDV...

- De videokortene du tenker på er sikkert BlackMagic eller AJA? Disse kjører utelukkende garantert på SDI, hvilket vil si at du må ha SDI-utgang på kamera. BlackMagic har et kort som gjør at du kan koble via HDMI, dersom kameraet har det.

- Hvor kraftig PC du må ha tørr jeg ikke svare på. Men på Mac-plattform sies det at man må ha minst en Quad G5 eller kraftigere med 2-4GB++ RAM. Hva dette tilsvarer i Windows-verden har jeg ingen formening om.

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Hva er/gjør d CineForm NEO-HD greiene?

btw: Du vil ELSKE d kameraet :wink: Selv kjøpte jeg d i går, og er storfornøyd!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Ser ut til å være en codec-greie.

http://www.cineform.com/products/NeoHD.htm

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Men hvor "viktig" er den egentlig?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Tørr ikke svare på det da jeg ikke har hørt om den før i denne tråden, og det faktum at jeg jobber utelukkende på Mac med sånt.

Men slik jeg forstår den cineformgreia, er ProRes 422 til Final Cut noe det samme.

Om du har HDV-opptak, digitalisert på PCen, og du skal gjøre fargekorrigering, effekter e.l. og rendrer til HDV-codecen igjen, mister du helt utroooooolig mye kvalitet. Det blir som å ta en kopi av et bilde med kopimaskin, og kopiere en ny kopi av forrige kopi osv osv...

Disse codecene gjør at du har top notch kvalitet, gitt at utgangspunktet ikke er så bra til sånt at all. Vanskelig å forklare. om det ikke er noen videoer eller artikler om cineform, ta en titt på Apple-sidene og se på ProRes-videoene, så skjønner du hvordan det funker - Cineform funker vel noe ala det.

Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    2

Jeg bruker selv en AMD x2 4600(klokket til 5400), med 4GB ram, og avid og final cut fungerer utmerket, det eneste som jeg opplever som en flaskehals, er raid5-oppsettet mitt.

Vegas 7 har vel også støtte for HD, hvertfall står det det i oppstarten, om det faktisk er slik, det vet jeg ingenting om.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Final Cut på en AMD-maskin!?.. :roll:

Cadet 1
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    2

Mhm, kjører emulert OSx Tiger.10.4.7 i PCVersjon for tiden, da jeg liker mac, men ikke har de økonomiske midlene til å eie både pc og mac.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •