Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Standard FCP exportering under 2gb. Noen som vet?

Hei.

Jeg har en ferdig redigert film på 1 time og 30 min i Final Cut Pro som jeg vil gjerne exportere til en filmfil på under 2 gb (har bare 2,5gb ledig plass igjen på harddisken) Hva skal jeg komprimere i for å få best mulig kvalitet i en størrelse på under 2 gb fra Final Cut Pro?

Takker veldig mye hvis noen greier å svare på dette i løpet av kvelden.

mvh
    Anders

Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Ved hjelp av komprimeringen H.264 kan jeg velge hvor mye kbits/sec jeg vil at filmen skal ha.

Jeg har funnet ut at filmen er 5700 sekunder lang. Og for å gjøre 2gb til kbits : 2gb = 2000mb = 2000000kb = 16000000kbit (1kb = 8kbit?)

Når jeg da tar 16000000kbit/5700sec, får jeg 2807.

Hvis jeg da velger 2807kbits/sec i komprimeringen H.264, vil jeg da få en fil som er 2gb?

Men så kommer jo spørsmålet om lyden :P Hva skal jeg gjøre med den? hehe

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Jeg aner ikke hvordan man beregner dem, men du bør alltid ha god plass på harddisken. Jeg anbefaler deg å slette en god del i harddisken som du ikke trenger, eller brenne dem på CD/DVD. Istedet for å presse inn en stor video på en liten plass.

Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    Jeg aner ikke hvordan man beregner dem, men du bør alltid ha god plass på harddisken. Jeg anbefaler deg å slette en god del i harddisken som du ikke trenger, eller brenne dem på CD/DVD. Istedet for å presse inn en stor video på en liten plass.
    Takk for svar Melwasul, men det hjelper ikke så mye desverre...

Problemet er at harddisken er full på grunn av den videon jeg skal exportere. Å slette filene, vil gjøre at det står "missing file" hehe. Jeg har en ekstern harddisk på 250 gb, men den kan man ikke overføre større filer til enn 4gb, fordi den er formatert litt rart.

Men noen som vet hva jeg kan komprimere i for å få under 4gb da? Da kan jeg kansje exportere til den eksterne harddisken. Husk at kvaliteten må være god =)

mvh
    Anders

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av Andyax
    Problemet er at harddisken er full på grunn av den videon jeg skal exportere. Å slette filene, vil gjøre at det står "missing file" hehe.
    Skjønner. Men du kan brenne ut 4 GB, så oppdaterer du "missing link" til DVD-platen? Skal teorisk ikke være noe problem, men jeg har ikke prøvd det i praksis.

Og angående lyd, CD på 700 mb har plass til 80 minutter lyd, og de er ukomprimert? Når du har 500 mb til overs, regner jeg med at halvparten av kbits til ukomprimert lyden skal være nok. Men ikke skyt meg om jeg tar feil

Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Yess, da tar jeg å overfører noen filer fra macen, og over til den eksterne harddisken. Da får jeg sikkert plass til ca 5gb. Meen spørsmålet om å kunne komprimere til en liten fil, uten å miste kvalitet er fortsatt der. Hver gang jeg har pleid å exportere ut fra Final Cut Pro, har jeg exportert i DV-PAL. Da blir filmen gigantisk, men jeg taper ikke noe kvalitet

Så finnes det en annen måte å komrimere vanlig dv-pal video fra Final Cut Pro og til harddisken, uten å miste kvaliteten, men alikavel få en liten fil?

mvh
    Anders

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Åsgrend
    Svar
    46

Du kan kjøre filmen ut til kameraet. Da får du det ukomprimert.
    ei å Nei!!!

Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Sitat Opprinnelig postet av halheg
    Du kan kjøre filmen ut til kameraet. Da får du det ukomprimert.
    Skal exportere til harddisken for så å brenne på dvd =) og filen skal være under 5gb. Vil helst slippe å ta det gjennom kameraet hver gang. Vil lære meg hvordan jeg exporterer riktig Ellers takk for tipset.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Andyx.... File > Export > With Compressor... Der finner du mange presets for DVD og MPEG2, evt. kan du gå inn og overstyre preseten.

I og med at du uansett skal ha materialet på DVD, må du over på MPEG2 før eller siden - du kan like godt gjøre det først, så sparer du deg mye tid ved kompilering av DVDen.

EDIT
    Jeg har vel misforstått.. Du ønsker å bruke det du eksporterer, videre i redigeringsfasen? Gjør det enkelt - kjøp en ny harddisk... Joda, koster noen kroner, men du har mye igjen for det senere. Å presse ned noe fra 5gb til noe mindre, uten å miste kvalitet er så og si umulig - det måtte være H.264 i såfall, men da blir det jo heavy å redigere, i og med at det er komprimert så veldig... Og du vil oppleve å måtte rendre det du legger på tidslinja, siden det ikke bruker samme DV PAL-codec som tidslinja allerede er stilt inn på.

Samme codec på materiell som på tidslinja - null rendering, forutsatt at du kjører på med RT-effekter/overganger. Blander du codecs, blir det verre, og du kommer til å sitte igjen med en helt vanvittig bråte med renderfiler som tar dødsmye plass.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Sitat Opprinnelig postet av Andyax
    Jeg har en ekstern harddisk på 250 gb, men den kan man ikke overføre større filer til enn 4gb, fordi den er formatert litt rart.
    Brenn alt uerstattelig fra denne harddisken ut på dvder og formater den til et macformat(er det ikke HFS+?).
    Da kan du bruke OlaHaldors metode uten at du trenger å kjøpe ny harddisk. :wink:
    Blir litt dumt hvis du skal vise filmen senere i jobbintervju eller noe og filmen går over til pixelgrøt på store bevegelser ol, eller at du må redigere hele filmen på nytt fordi pixelgrøten ble for iriterende.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •