Viser resultater 1 til 5 av 5
    Cadet 1
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Hallenskog
    Svar
    2

Standard Filformat til tv?

Hei,

Nå har jeg laget en film i sony vegas 5.0 , og har lyst til å få den på en cd eller dvd så jeg kan se den på en skikkelig skjerm. Jeg har klart å få omdannet filen (.wmv) til vcd, men kvaliteten ble elendig. Er det et gratisprogram som gjør det om til svcd, eller enda bedre, dvd-format? Lastet ned masse tull, men alt var trial-versjoner..

På forhånd takk

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Om det ferdige resultatet skal på DVD, ikkje eksporter frå Vegas som .wmv, men som DV AVI. VCD er nok ikkje so veldig bra kvalitet nei, vert ofte samanlikna med litt dårlege VHS-opptak.

For å konvertere til DVD-format, kan du prøve AVI2DVD, som er gratis.

Har du planar om å lage mange filmar, og lage DVDar med menyar, burde du få tak i eit brukbart DVD-authoring-program, som t.d. Sony DVD Architect.

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Og et program som Sorensen Squeeze er utrolig anvendelig til å komprimere filmer til for eksempel .mpeg filer, som vel er det som fungerer best på DVD-er? En jeg kjenner som klipper for TV 2 bruker Sorensen til å komprimere nyhetsinnslagene før han sender de over til Bergen.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av incanus
    Om det ferdige resultatet skal på DVD, ikkje eksporter frå Vegas som .wmv, men som DV AVI. VCD er nok ikkje so veldig bra kvalitet nei, vert ofte samanlikna med litt dårlege VHS-opptak.

For å konvertere til DVD-format, kan du prøve AVI2DVD, som er gratis.

Har du planar om å lage mange filmar, og lage DVDar med menyar, burde du få tak i eit brukbart DVD-authoring-program, som t.d. Sony DVD Architect.
    Eksporterer du i DV AVI så får du vel 4:2:0 fargerommet? Då får du iallfall ikkje ein fordel om du har fiksa opp på 4:2:0 fargerommet på dei opprinnelege opptaka. Men om du ikkje bryr deg om det, så er vel DV AVI det greiaste.

Og DVD Architect er eit solid program. :wink:
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Cadet 1
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Hallenskog
    Svar
    2

Ville bare si tusen takk for hjelpen Filmen kom fint over på dvd'en, og kvaliteten holdt seg bra!

Takk!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •