-
9th January 2009, 00:35
Final Cut exportering for publisering på web
Det har seg slik at jeg har laget en liten reportasje på skolen. Pga. tvang blir vi nødt til å klippe i Final Cut. Ingen av lærerne kan noe særlig med programet,
så ingen av dem er til nytte når jeg skal exportere fimen.
Jeg er ikke spesielt kjent med alle innstillingene, og lurer derfor på om det er noen av dere som har noen innstillinger som egner seg for web publisering.
Jeg har testet ut litt, og hovedproblemet er at filmen er filmet i 16:9, og når jeg lagrer strekker programmet filmen til 4:3.
Og dette ser ikke spesielt bra ut, er nemlig ikke så stor fan av ting som ikke er i proposjon.
Håper noen her kan hjelpe meg, så fort som mulig.
Fil størrelsen burde ikke overstige 50MB. Ukomprimert er den på 137MB (lagret i quicktime format).
-
9th January 2009, 08:53
Sv: Final Cut exportering for publisering på web
File -> Export -> QuickTime Conversion. Når lagringsboksen kommer opp så velger du QuickTime Movie i format-listen, og så trykker du på Options. Trykk på Settings og pass på at H.264 er valgt under Compression. Klikk OK og så på Size. Velg Custom, og skriv inn en størrelse. Siden materialet er i 16:9 må du eksportere det for 16:9. Størrelsen kan da regnes ut slik:
ønsket bredde / 16 * 9 = høyde
Så skriver du det inn der og trykker OK. Trykk så på Settings under Sound, og velg AAC under Format. Trykk Ok, Ok og så Save.
-
9th January 2009, 13:30
Jeg pleier å bruke Compressor. Antar du har det, når du først har FCP, Hakvaag.
Da kan du ta utgangspunkt i H.264 LAN, og justere bitrate på lyd og bilde etter ønske. På mine videoer på insidethebox.no har jeg en bitrate på ca 1000 bare for bilde.
For oppløsning kan du justere veldig enkelt ved å sette preset til "custom 16:9", og deretter skriver du ønsket høyde eller bredde, så blir den andre aksen fylt inn automatisk. Deretter er det bare å trykke "Submit", åpne Batch monitor og se når prosessen er ferdig.
Se en kjapp gjennomgang av det her
-
9th January 2009, 15:33
Han skriver Final Cut, så det er mulig han bare har Express versjonen. Jeg kjenner ihvertfall ikke til noen videregående skoler som har FCS. Vet dog ikke om det er vgs Hakvaag går på, da... Men da har han ihvertfall to metoder
-
9th January 2009, 15:41
Tusen takk for hjelpen.
Jeg går 2. året medier og kommunikasjon. Vi må jobbe i Express, noe som i grunn er litt teit siden skolen har FC Pro.
Aleksander sin måte funket kjempe bra, takk skal du ha.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker