Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Final Cut Express HD - image import - aspect ratio?

Er det mulit å forandre aspect ration for bilder og videoer i Final Cut Express HD?

Dessverre finner jeg ingen lignende mulighet som man har i f.eks Vegas, hvor man kan fortelle programmet hvordan videofilen skal håndteres.

Har man opptak i 4:3 med anamorphic linse, dvs 16:9. Importerer filen til tidslinje så blir videoen vist som 4:3 i et 16:9 vindu.

Easy Setup er på DV 16:9.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Jeg kjenner ikke til FCE, men dette er noe du kan gjøre

- ved innspilling til maskin fra tape
    - i browser-vinduet ved å sette en hake under "anamorphic"

Evt om du har lagt mye materiell på tidslinja, høyreklikke på klippene og velge "remove attributes".

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Takk for svar. Men hva skulle jeg gjøre dersom jeg hadde noen tusen stills? Jeg importerer Mappa og legger den ut på tidslinje.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Ok, nå har jeg oppdaget at jeg kan sette en hakke i Item Properties for enkelte filer.... men da blir det en h...vete å gå gjennom alle de filene.

Under User preferences/editing finner jeg noenting som heter Auto conform sequence: jeg setter den på Always og hokker ut Alway scale clips to sequence size. Sequence size er anamorphic pal dv. Men det hjelper ingenting, verken på bilder eller video.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Evt om du har lagt mye materiell på tidslinja, høyreklikke på klippene og velge "remove attributes".

Remove attributes finnes ikke her... V. 4 , men i Item preferences jeg kan sette opp Anamorphic og det funker på video. Trodde dette er bare et info-vindu.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Ang stills kan du bruke QuickTime for å stillsene til video.

File > Open Image Sequence...
    Velg første fil og framerate - vent - VIPS!

Og lagre som en video i ønsket codec osv. Forutsetter at du har QT Pro - usikker på om du får det automatisk når du installerer FCE, slik det blir når du har FCP/FCS.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Takker igjen... Saken er at det dreier seg om en stopmotion animasjon og det kunne vært upperlig å jobbe bare med stills. Jeg vet at jeg kan fryse et bildet og trekke det ut så lenge jeg vet, men dersom det går så greit på pc-platform både med premiere og vegas tenkte meg at det skal gå greit her på mac også.

andre ting som er ikke så sympatisk med final cut, at dersom jeg skal beskjære 16:9 til 2.40:1 og i tillegg skulle jeg justere bildeutsnitt, da flytter man "masken" , svart strip opp og ned sammen med video file. Det er ikke tilfelle i Vegas, hvor man kan justere framing innenfor aktiv bildefelt.

Har du evnt. en fornuftig løsning på dette?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Er ikke sikker på om jeg skjønte problemet der.

Hvis JEG skulle justert utsninttet og brukt en annen aspektratio enn det som er normalt for PAL (4:3/16:9) ville jeg lagd en normal 16:9 sekvens, og lagd en maske som jeg legger på det øverste videosporet. Dette videosporet ville jeg så ha låst, sånn at det ikke kan markeres eller manipuleres.

Da kan du fritt markere videoklippet på tidslinja, og justere opp og ned, hit og dit, som du vil, ved å dra det dit du vil, direkte i Vieweren.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Ola, de bildene ble rendret riktig. De er ikke 4:3, men 16:9 med riktig pixel aspect... de er som de skal 720x576. Final Cut skjønner ikke at filen skulle trekes ut til å dekke en 1024x576 bildeoppløsning med kvatratiske pixler.

Glemm stilbildet. Tenk video nå. Hvis du har et PD150 kamera som er bare 4:3, da har du 720x576 bilde. Hvis du setter en anamorphic linse foran da får du fortsatt et 4:3 bilde, 720x576. NLE skjønner ikke at det du har er en 16:9 video. Skal først håndtere filen som 4:3. Du må fortelle programmet at filen skal håndteres som 16:9.

Det kan gjøres veldig enkelt i Vegas, og til og med i FC når det gjelder video, men ikke hvis det gjelder bildesekvens.

Det du nevner, maske opp og ned er en greit workaround som man har brukt i lengre tid, men fordi det er så enkelt og genialt i Vegas så har jeg forventet at det skulle være like enkelt og genialt i FC.

OK takker for tilbakemelding. Vi kommer ikke lengre med FC. Så jeg tror jeg skal prøve å finne på et eller anet innstilling i Stopmotion programmet som gjør at jeg får stillbilder med kvadratiske pixler og bildeoppløsning 1024x576, da skal det funke sikkert.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Hvorfor lager du ikke sekvensen i kvadratiske pixler? Er jo ikke noe problem å sende ut via compressor e.l. i den oppløsningen du vil etterpå uansett.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •