-
25th February 2008, 09:56
Cadet 4
Fordeler og ulemper ved programmer
Hei alle i forumet
Jeg er i ferd med å bestemme meg for hvilket redigeringssystem jeg skal falle ned på, men trenger noen pro og kontra på programmer. Jeg er i ferd med å investere i Adobe Premiere Pro CS3, og har fra før Sony Vegas Movie Studio Platinum. Jeg kommer til å bruke kamera Sony HVR A1E.
Hva er deres erfaringer med disse to programmene satt opp mot hverandre? Jeg kommer til å redigere på en bærbar HP med 3 gig minne og 500 gig hardisk og dual hardcore prosessor, og filmene kommer til å bli redigert både i HD og i DV-kvalitet. Hva er erfaringene?
Jakob
-
25th February 2008, 11:02
Min erfaring er at Adobe Premiere Pro CS3 er noe forbanna dritt. Programmet ble slengt ut i hu og hast fordi Mac-folka gikk over til Intel og Adobe fryktet de ville tape kunder til Final Cut. Det er absolutt ingenting å investere i og er direkte tap av penger. Hvis Adobe noensinne tar seg inn igjen og blir opptatt av kunden og ikke pengene igjen, så vil de nok slippe ut en ny versjon av Premiere (CS4?) som funker, men snevet av grådighet forsvinner aldri, så de vil nok fortsatt ta betalt for det, og du ender opp med å betale det dobbelte. Kjenner ikke til Sony Vegas Movie Studio, men jeg gleder meg til å bli ferdig med de prosjektene jeg har liggende så jeg kan fjerne Adobe Premiere Pro fra min PC og fra mitt daglige liv.
Ikke sikker på hva jeg vil bytte til, men råder deg til å ikke betale for Adobe Premiere Pro CS3 før du har prøvd det ut på et stort HDV-prosjekt.
-
25th February 2008, 11:14
Cadet 4
Skjønner
Kan du gi noen korte stikkord på hva det er du har å utsette på det slik at jeg eventuelt er forberedt på hva som venter meg? Jeg har et stort behov for eksempelvis fargekorrigering og å gi filmen et ekte filmlook på en noenlunde profesjonell måte. Til daglig jobber jeg jobber jeg i NRK og er endel kjent med Avid, men det kan vi ikke bruke privat.
-
25th February 2008, 11:20
Lieutenant
Ville anbefalt Final Cut Pro Studio. Der får du mange muligheter til fargekorrigering og det har kommet et nytt program med i pakken som heter Color som er laget bare til dette.
-
25th February 2008, 11:27
Synd du sitter på en HP - da er Final Cut utelukket, med mindre du er gira på å hoppe over på en annen platform.
Hvorfor kan du ikke bruke Avid privat? Får jo kjøpt lisenser til det òg.
-
25th February 2008, 11:36
Cadet 4
Problemet er at det var Adobes løsning som lå i pakken vi ble tilbudt som en del av hjemmepc-ordningen, av en eller annen grunn. Jeg tok en sjans og slo til på det, ettersom dere ganske riktig påpeker at jeg er pc-bruker. Men hva er det jeg bør være oppmerksom med når det gjelder CS3? Hva er de faktiske svakhetene - og for all del - også styrkene?
-
25th February 2008, 11:54
Commander
nå har jeg ikke brukt Premiee pro no særlig, har brukt premiere elements hele livet før jeg nå i det siste har gått over til mac og final cut, som jeg kan sterkt anbefale.
Imidlertidig brukte jeg premiere pro mye den måneden demoen varte, og det jeg kom fram til var hvertfall at jeg hatet layouten. Den er kjedelig og uinteressant, noe som tar bort en del av inspirasjonen din når du setter deg ned med et prosjekt.
Mer vet ikke jeg, det får andre snakke om, jeg sier bare min bittelille erfaring :wink:
-
25th February 2008, 12:16
Jeg sliter ikke så mye med layouten i Adobe, om man ikke er kunstnerisk nok til å la fantasien flyte, eller at det man har filmet er så kjedelig at inspirasjonen forsvinner, burde man revurdere seg selv som kunstner.
Møkk jeg har møtt på med Adobe Premiere Pro CS3:
- frames forsvinner når HDV avspilles
- slutter å vise nye frames når rendret HDV avspilles
- frame forsvinner når DV avspilles
- lyd blir borte og blir ikke med selv om man eksporterer filmen, Premiere må restartes
- finner ikke lyddriverene og foreslår at Premiere reinstalleres, finner fortsatt ikke lyddrivere etter reinstall
- ukker seg og beklager for det, i samme slengen ødelegger den prosjektfila di
- lukker seg og flere timers arbeid er borte
- lukker seg fordi man la på lydeffekt
- lukker seg fordi man trykket CTRL+Z
- bruker uendelig lang tid på å åpne store prosjekter
- nekter å være samarbeidsvillig ved store HDV-prosjekter
- omgjør lyd som er i sync på kameraet i usync når det kommer på PCen
- fjerner lyd og bytter det med annen lyd, helt plutselig, lyd må legges inn på nytt fra teipen
- ved tall over 1000 viser den bare 1, slik at motion effekt blir nærmest ubrukelig å jobbe med
- ber om å få laste ned updates til Leopard...
-
25th February 2008, 12:34
Cadet 4
Dersom dette er slik Adobe Premiere Pro CS3 oppfører seg, er det ikke bare en garantisak, men det er et uferdig produkt som ikke er tilpasset den teknologien det skal spille sammen med. Det er ikke nødvendig å finne seg i å kjøpe slike produkter. Og jeg kan love at dersom det er slik det er, lenker jeg en eller annen support-tjeneste til maskinen og slipper ikke vedkommende før jeg enten har fått pengene tilbake eller maskinvaren flyter sømløst.
-
25th February 2008, 12:54
Cadet 4
Jeg syntes dette var så betenkelig å høre om at jeg ringte Adobes kundetjeneste. Der bekrefter de at det er en god del problemer med HD-redigering i den versjonen som ligger ute nå, og at dette er under utbedring til versjon 3.1.4 som er neste oppdatering. "Vi vet ikke hva de kommer til å fikse, dette holder de hemmelig også for oss inntil oppdateringen er der" sier den norsktalende operatøren.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker