-
Cadet 4
Fornuftig nyhetsredigeringsprogram til Mac
Jeg har en iMac G5 20" som jeg sliter med å finne et velfungerende redigeringsverktøy til. Har lenge slitt med Final Cut, som jeg opplever at går frustrerende sakte, selv om maskinen egentlig burde takle det (1,8 GhZ og 2 GB RAM)
Jeg bruker stort sett redigeringsprogrammet til nyhetsarbeid jeg ikke får gjort på jobb, og har stort sett erfaring fra Quantel og Premiere, som jeg synes fungerer bra til dette. Har noen tips til et passende redigeringsverktøy som utnytter maskinkapasiteten på en bedre måte - eller hva jeg eventuelt kan gjøre for å redusere kapasitetsproblemet som oppstår når jeg bruker Final Cut?
-
Hvilken versjon av Final Cut er det? Jeg opplevde av Final Cut 4.5 var uhorvelig grusomt å jobbe med på min tidligere Power Mac G5 dual 2GHz m/ 6GB ram. Maskina var i toppform, men programvaren var ikke. Overgangen til Final Cut Studio med FCP 5 var en soleklar forbedring - men forbedringen ble mest synlig når jeg gikk over til Intel - det er av en annen verden. En iMac som er bedre specca enn den du har i dag koster jo under 10.000,- en ren og fornøyelig invistering, spør du meg - dersom du uansett har Final Cut Studio som er lagd i Universal Binary.
Kanskje ikke svaret du håpte på - men det er det fornuftige jeg ser for meg, som vil spare deg for hodebry - men koste noen kroner "to get there".
-
Commodore
Kanskje Final Cut Express er et alternativ?
-
Cadet 4
Jepp, jeg har både Final Cut Pro og Express. Nå har jeg fått Express til å fungere ganske effektivt, har egentlig ikke brukt det så mye før, men ser at det er mer enn avansert nok til mitt bruk.
Samtidig har jeg fått et nytt problem. Jeg klarer ikke å få lyd ut nå jeg jobber i Express. Det blir lyd på filmene jeg eksporterer, men jeg finner ikke noen volumkontroll i selve programmet. Derfor er det stille, selv om jeg ser utslag på nivåkontrollen. Noen som vet hvordan jeg får ordnet dette? Har skummet manualen uten å finne svar...
-
Jeg kjenner ikke til FCE, men det er vel en switch der et sted i en meny, hvor du velger hvilke enheter du bruker for monitoring av lyd og bilde, slik som i FCP?
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker