Viser resultater 1 til 10 av 10
    Ensign
    Medlem siden
    May 2007
    Svar
    30

Standard Fra mac til pc

Hvordan bør man gå frem om man skal kjøre ut en fil fra final cut på mac til premiere på pc. Filmen er omtrent på en time, og det må kjøres en komprimering på den som premiere takler bra, uten at det blir kvalitetstap.

noen tips?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Standard Fra mac til pc

Antar at du skal redigere i Premiere da siden du skal ha det over.. Da må du eksportere ukomprimert, dvs DV PAL.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Fra mac til pc

At Ukomprimert er lik DV PAL er litt drøyt.

Hvis opptakene er DV, og du har filene i DV PAL codec på Macen, er det bare å slenge dem over til PCen.

Dersom du vil ha en hel tidslinje med alle klipp etc. som de er klipt i FCP, kan du lage en XML/EDL-fil som du importerer i Premiere, så får du tidslinja slik den var i Final Cut.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard Fra mac til pc

Eller så kan du eksportere filmen i QuickTime, men codec'en Animasjon, eller photo JPG. Fungerer veldig fint. Og QT fungerer fint på mac og pc.
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Standard Fra mac til pc

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    At Ukomprimert er lik DV PAL er litt drøyt.

Hvis opptakene er DV, og du har filene i DV PAL codec på Macen, er det bare å slenge dem over til PCen.

Dersom du vil ha en hel tidslinje med alle klipp etc. som de er klipt i FCP, kan du lage en XML/EDL-fil som du importerer i Premiere, så får du tidslinja slik den var i Final Cut.
    Njaa, det er ihvertfall det nærmeste man kommer etter det jeg har forstått.. Men det er fullt mulig jeg tar feil.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Fra mac til pc

Ukomprimert er ukomprimert, i tall snakker vi 100mbit, etter det min snute kjenner til. DV er komprimert, 25mbit pr. sekund.

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    15

Standard Fra mac til pc

Så Ola, hvis man skal ha full kvalitet film fra FCP. Hvordan går man frem da? Det er så mange måter å eksportere på i FCP Med DV PAL som capture scratch footage.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Fra mac til pc

Skal det uansett brukes videre som DV PAL ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet videre. Men det er ikke dermed sagt at det er ukomprimert, selv om man komprimerer det annerledes enn DV.

Men det avhenger også av bruken videre. Spesielt når det skal brukes på PC kan man f.eks. ikke pakke det inn i en QT-fil med ProRes 422-codec, noe jeg ville gjort om jeg skulle arkivert materiellet. Da ville jeg gjort capturing, og uten å gjøre noe annet med materiellet, konvertert til ProRes med en gang før jeg hadde begynt å klippe - men det er en annen sak..

Animasjon, Photo JPG, PNG, TGA etc.. Alle er codecs du kan bruke i QuickTime - men de krever også mye mer enn DV PAL, og er SLETTES IKKE REAL-TIME når man jobber. Gjør man små endringer MÅ DET renderes, stort sett. Vet ikke hvordan det er i Premiere med den saken, i FCP blir det fort sånn, selv om tidslinja er stilt inn for samme codec etc..

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    15

Standard Fra mac til pc

ahh okei.. takk for hjelp.

bare lurte på hva jeg skal velge hvis jeg har et prosjekt i FCP jeg vil ha i maksimal kvalitet. som f.eks. visning på storskjermer.. ofte blir det litt dårligere kvalitet når jeg tar over til DVD eks.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,312

Standard Fra mac til pc

Det kommer helt an på hva du bruker til avvikling. OPTIMALT med tanke på sikkerhet i forhold til klikk og feil og dritt, er tape. Har vært ansvarlig for avvikling på filmfestival der arrangøren hadde bedt om DVDer, der det var en feilprosent høyere enn det man skulle tro - og da var det pinlig å stå på gulvet foran 300+ å si "sorry folkens, DVDen er kaputt.."

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •