Viser resultater 1 til 9 av 9
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Gå over til 64-bit? Windows eller OSX

Driver å ser på ny maskin, og i den sammenheng lurer jeg på om det er på tide å gå over til 64-bit OS.
    Alle hoved programmene jeg bruker er nå støttet i et 64-bit miljø, Avid og Adobe. Quicktime kan vist kjøre i kompatibel modus eller noe i den dur.

Har lyst å få med Intel i7 med 12 GB ram (seinere opp til 24GB). Koster rundt 12-14 tusen for hele greia. Men det er nettopp det at den koster såpass så jeg tenker på faktisk å like gjerne kjøre inn med en Mac eller har det ingenting å si lenger når en kjører 64-bits Windows?

EDIT: DDR3 ram forresten
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Standard Sv: Gå over til 64-bit? Windows eller OSX

Hvis ALT støtter 64bit, kjør på.

Det du bør være klar over er at Avid støtter 64bit, men det er fremdeles ett 32bit program slik at det uansett ikke kan utnytte mer ram i 64bit modus enn 32bit. Fordelen ligger i at Vista og andre programmer kan få mer ram å boltre seg på. I tilegg sjekk at evnt plugins du bruker med Avid støtter 64bit, og alle verktøyene i Composer pakka husker ikke helt om alt støtter 64bit? Jeg holder igjen fordi div plugins ikke støtter 64bit enda.

Bygge pc selv? Ta en titt her: http://www.videoguys.com/DIY6.html
    Deler og drivere må velges med omhu når man kjører Avid. Om du skal ha Mojo DX og kjøre capture til dnxhd så trengs dual quadcore xeon og du kjenner sikkert til Avid sin policy iforhold til support på selvbygg.

I bunn og grunn ville jeg kjøpt en HP arbeidstasjon, er det jobb og verktøy til slikt kan det være verdt å kjøpe ett ferdig system som fungerer og er testet både med Avid og Adobe pakkene. Det koster litt ekstra, men det vil for mange luke ut det som av og til er problemet med windows...drivere/hardware konflikter.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Litt dyrere?

Video4 tilbud.

KOMPLETT AVID MEDIA COMPOSER
    MED SKJERM, HØYTALERE OG 1TB LAGRING
    • Avid Media Composer software
    • Hewl ett Packard XW4600 (3.0GHz Core 2 Du o, FX1700 skjermkort, 3GB ram)
    • Hewl ett Packard LP2065, 20’’ TFT-skjerm med 1600 x 1200 oppløsning
    • 2 stk. Seagate BarracudA 500 GB Sata 7200RPM .
    • Edirol MA -15D aktive høytalere (2 x 15w)
    • Fargekodet tastatur
    • Video 4 Support – 1 år

NÅ KUN KR: 35 946,- ekskl . mva.

Media Composer eier jeg allerede og support er ogs helt bortkasta for meg.

Ja har hørt folk har hatt problemer med Avid og hardware, eneste jeg har hatt er at 3'ern ga meg en feilmelding i XP på laptopen, men i Vista fungerte det utmerket (32-bit) problemet var at skjemkortet mitt må bruke "hackede" skjermdrivere i XP fordi Nvidia ikke har laget noen offesielle release i XP.
    Var litt borti et jalla lydkort som ikke var støttet og hos en kompis.

Men jeg kan da alltids surfe nettet om info og anbefalinger til hw til Avid, Adobe skal ikke være så sær på slike ting.

Bruker ikke andre plugins i Avid en dem som er der fra før, evt "time" funksjonene, men når det gjelder AE så er jeg litt skeptisk til at alle pluginsene er 64-bit, er blitt veldig glad i Trapcode Particular for tiden.

Mener forresten å ha lest at MC 3.0 bare støtter Quatro kort, eller offisielt støtter MC 3.0.

DX'en e fåreløpigt utenfor min price range for capture og monitoring, satser i først omgang på BM Decklink, må capturere i Premiere i første omgang, men hovedgrunnen er monitoring i AE.

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Jeg gikk ut fra at du har skjerm osv fra før, sammen med lisenser.

Med litt ekstra mener jeg å kjøpe en HP arbeidstasjon, ikke ferdig pakke fra video forhandlere. Har selv en Xw8400 med 2stk 3ghz dualcore og 4gb, det er rimelig grei skuring med Avid. Jeg mener og man får litt igjen på prisen ved at arbeidstasjonene holder tritt med ytelse lenger, regner med å ha min til den er 4 eller 5 år uten problemer mtp ytelse til jobb. Mangler kun SDI ut for enkelte jobber....og Mojo er ikke billig her på berget. Desktop maskiner tilsvarer sportsbiler, arbeidstasjoner lastebiler..

I teorien er det kun Quadrokort som er støttet av Avid idag, folk får til andre kort, men Quadro kortene er ikke så avskrekkende dyre lenger og mange selvbygg til Avid fungerer fordi skjermkortet er godkjent med rette drivere.

Btw. Videoguys som jeg linka til skrev vel ett sted at neste ut for DIY er i7...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Ble faktisk litt sugen på å kjøpe inn en Dell maskin med Quadro kort nå hehe. Hva betalte du for din Christian?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Når jeg kjøpte var det kun HP som var testet og godkjent av nye maskiner. Maskin xw8600 som er nye utgaven av min ligger fort på 19k eksl. mva, tror HP er litt stivere priset enn Dell om dagen. Dette er og en CPU og cpu nr 2 koster fort ca 10k fordi hp/dell bruker egne kjøleløsninger slik at man må kjøpe OEM cpu for å bruke dem.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Sitat Opprinnelig postet av Christian m Vis post
    Bygge pc selv? Ta en titt her: http://www.videoguys.com/DIY6.html
    Deler og drivere må velges med omhu når man kjører Avid. Om du skal ha Mojo DX og kjøre capture til dnxhd så trengs dual quadcore xeon og du kjenner sikkert til Avid sin policy iforhold til support på selvbygg.
    Etter my om og men, så har jeg endelig valgt selvbygg. Prisen kom på Rundt 14.000 kr. Tok å søkte litt rundt på Avid sine forum etter folk med selvbygg, landet på Intel i7 med 6 GB ram (hiver på 6 til neste gang det kommer 1500 kr min vei igjen )

Får alt sammen i morgen vil jeg tro så da får jeg se om jeg har gjort en bra deal.

Det jeg ikke viste var at videoguys folka hadde snekret sammen en i7 maskin allerede (husker du snakket om det i en tidligere post, men det var under planlegging) Det viser seg nå at jeg tok en del riktige valg ved slik bygg som dette, bare se på artikkelen de hadde satt sammen:

http://www.hdvideoguys.com/Blog/E/Vi...2355dfda0.aspx

Hovedkort, prosessor og ram er stort sett det samme jeg bestillte.

Og Vista 64-bit var vist the shit for akkurat dette nå ;D

Var faktisk ikke klar over at i7'en var 8 kjerners (4 fysiske vell og merke)

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Kom gjerne med tilbakemelding på hvordan det funker med MC.

Vurderer å bytte arbeidstasjon til høsten eller nærmere juletider. Det frister med Mac for å sikre litt i forhold til Avid/Fcp(egentlig mest fordi monitoring fra Avid er svindyrt sammen med mangel på fargeverktøy i mc ala color). Spørsmålet blir nå hvordan Avid kommer til å yte på mac mtp at de bruker ati skjermkort og avid optimaliserer i stor grad for nvidiakort. Jeg syns og det er noe merkelig at man velger å bruke forbrukerkortene i en proff arbeidstasjon og ikke ati sine kort for arbeidstasjoner, det utelukker jo mange potensielle utviklere for film og tv bransjen at man ikke kan få Macpro levert med kraftige Fire/quadro kort.

Enn så lenge er jeg støkk i XP Sp2 med en HP maskin, menmen har testet Avc-i 1080p i full kvalitet og det gikk bra med klipp og avspilling så antar Xeon cpuene sin prislapp gjør at de holder ut en stund til. 8)

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Fått alt i hus nå, satt sammen (merker det er en stund siden jeg gjorde dette forige gang :P) Fått innstallert Vista 64-bit og det som hører med. 6 GB ram kommer opp i utelses info vinduet, 5.2 poeng på skjerm ytelse og 5.9 på resten, 7 skal vist være det beste har jeg hørt. Fått innpå Avid MC 3.0 og rendert ut en ukomprimert 1920x1080 tiff sekvens fra After Effects og importert inn i Avid. Bruker tydligvis 1:6 importeringstid på 1:1p 10b (HD 1080p) formatet (mener dette er tilsvarende ukomprimert 10 - bit video)

Trykker play og.....damn

Den hikker litt først og så suser alt av gårde i det som tilsynelatende er realtime.
    Men det er vell å bra, men når det klippes i det så tryner den. Hardiskene er tydligvis flaskehalsen her. Testa ut med Vanlig 1:1 MXF (8-bit) og den gikk helt knirkefritt.

Skal til Video4 i mårra og teste ut nye 301'en til Panasonic og ta med meg noe AVC-I materiale hjem og teste ut. Men tror nok det er en smal sak å få kjørt.

Videre skal jeg redigere en kortfilm som er skutt med Canon 5D Mark II, kan sikkert ta å blogge litt her på siden om hvor kjapp arbeidsflyten på dette er.

For meg er dette et kjempehopp etter å ha gått fra en HP laptop til rundt 14.000 for et år siden.

BERGEN

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •