Eg sliter med det samme. Uansett har eg funnet ut at viss du berre skal komprimere til Wmv, fungerar windows media encoder veldig bra.
Jeg lurete på om det finnes noe bra komprimeringsprogram jeg kan laste ne noe sted? som forhåpentligvis virker bedre enn komprimeringa i Avid.
Noe som vet? :?
Eg sliter med det samme. Uansett har eg funnet ut at viss du berre skal komprimere til Wmv, fungerar windows media encoder veldig bra.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
Hva slags komprimeringsprogram trenger dere? Mpeg, Windows Media eller Flash?
Om de skal komprimere med XviD er AutoGK ganske greit.
Det er fryktelig dårlig kvalitet på konverteringspogrammer der ute! Jeg får ingenting til å fungere. Enten kan man ikke velge oppløsning, eller så blir det en logo nederst i hjørnet (sånn som med divx), at programmet henger ved enkelte opplsøninger (f.eks. WinAVI video converter), Alive Video Converter klarer ikke converte til Xvid, da får den beskjed om at den ikke kan åpne filen jeg skal konvertere. Den kan heller ikke endre oppløsning til widescreen med wmv. Avid Liquid fungerer heller ikke, den er bare håpløs til konvertering. All form for avi codecs fungerer ikke, fryser helt (og er sånn etter formatering også). Ingen andre formater er spesielt heldige heller. Flere man ikke kan trykke "advanced" på, da skjer det ingenting.
Jeg vil VELDIG gjerne ha noen gode tips om gode konverteringsprogrammer.
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Sjokk at man ikke kan velge oppløsning :evil: er ute etter 16:9...Om de skal komprimere med XviD er AutoGK ganske greit.
Om du har ein 4:3-video og vil konvertere den til 16:9 kan ein ikkje gjere det berre ved å endre oppløysning, då det vil føre til at biletet vert skvist. Som sagt på Diskusjon.no, du kan croppe om du trykker Ctrl + F9.
Er kjapp du Incanus
Nei, altså jeg redigerer i 16:9 og konverterer ut i fullDV kvalitet og da blir det 4:3. Avid Liquid har heller ikke denne muligheten. Så bildet er allerede strekt ut så hvis jeg skviser det vil det bli bra igjen
Men jeg så i advanced settnings. Jeg kan bare endre bredden, og da antar jeg at høyden er en standard? Men hva er da denne? Og vil ikke høyden endre seg hvis jeg endrer bredden?
I so fall: Ctrl + F9, hak av for override input AR nede til venstre, og velg 16:9 ved sida av. Når du eksporterer som DV AVI, sjekk innstillingar for pixel aspect ratio e.l. Denne skal stå på 1,422 eller deromkring. Filmenvil då verte 16:9, men med ei oppløysning på 720*576, slik all DV-opptak er. Widescreen får ein ved at pixlane ikkje er kvadratiske. AutoGK meiner eg vil sjå dette, so om du konverterer ei fil med det utan å endre på innstillingar, so skal det verte 16:9.
Redigert: Når du vel ei breidd, vil høgda verte justert automatisk, etter kva forhold det skal vere mellom høgd og breidd på videoen.
Der snakker viTusen takk
Men som jeg spurte på diskusjon.no... dette med bitrate? Er det noe jeg bør gjøre noe med når jeg driver med video konvertering? Hva med framerate (bilder per sekund?). Hva anbefales her?
Bokmerker