Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    3

Standard 'Håndlaget' animasjon - programvalg? Har Pinnacle Studio 8

Underviser i animasjon for barn og bruker hovedsakelig plastelina, cutout og andre manuelle teknikker med litt digital retusjering/effekter. Vi lager filmene med jpeg-bilder som legges inn i Pinnacle. For nybegynnere er jo Pinnacle lett å forstå og gir elevene erfaring i å legge til klipping, lyd osv. Men jeg har stadige problemer med ferdiggjøringen, får ikke til å lage DVD, SVCD, overføre til VD osv. pga. problemer som oppstår under rendering. Er det noen som kan anbefale meg en annen fremgangsmåte/andre programmer - som ikke koster skjorta? Vil gjerne ha resultat i DVD med bra bildekvalitet.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Høres veldig merkelig ut! Har selv en versjon av Pinnacle Studio som standardutstyr på PCen min og har faktisk brukt det en gang. Jeg hadde ikke noe problem med å lage ferdig DVD film!

Redigeringen går bra? Du får mulighet til å sende den ferdige filmen tilbake til tape?

Hvis det over stemmer så er følgende feil en mulighet:
    - Feil innstillinger når det gjelder eksportering til MPEG2

Hvilke innstillinger bruker du?

Hvilket program bruker du til å brenne DVD-filmene med? Eller kommer du kanskje ikke så langt at du har fått prøvd?

Når det gjelder det du egentlig spør om, andre programmer så er jeg sannelig ikke sikker! Sony Vegas Video er et alternativ kanskje, tror ikke det er så vannvittig dyrt! Du kan jo også huske på at siden du driver med "studenter" så kan du jo få kjøpe educational-license for de redigeringspakkene som har dette! Denne lisensen er en del billigere enn vanlig butikkpris! Et alternativ hvis du kan bruke mac er iMovie (første gang jeg har anbefalt det til noen) som er gratis!

Men uansett: Poenget er at det skal funke med programvaren du allerede har! Så det skal være mulig å løse problemet!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    3

Takk for raskt svar, Henrik! Sitter nå ved en annen PC, mulig jeg får sjekket det du spør om vedr innstillinger osv senere i dag når jeg kommer til skolen.

Vi tar bildene med et Nikon Coolpix 3700. Kan ikke satse på veldig dyrt kamera fordi det håndteres av elevgrupper som -ooupps! - ikke er like forsiktige bestandig.
    Husker ikke i farta alle spesifikasjonene vedr PC, men det er en HP som ikke kan være mer enn et par år gammel, masse minne osv. Maskinen er innkjøpt til multimediajobbing. Bildene legges inn i mapper på PC og hentes derfra i redigering. Selve redigeringen går utmerket.
    Det er når vi kommer til ferdiggjøring at problemene kommer. Det er jo nok styr å holde på med filming og redigering - og en gjeng elever på to knappe timer i uka, og jeg har hatt liten anledning til å søke dypere i hvorfor problemene oppstår. Og noen master på data er jeg heller ikke ops: . Jeg har selv lært animasjon på 35mm for en million år siden.

Tror at et problem vedr å lage CD'er kan ha vært brennerhastighet. Når jeg tar med samme bildemapper hjem og lager filmen igjen på min gamle, lille maskin som stønner under arbeidet, går brenningen helt greit.
    Vi har gjort gjentatte forsøk på å sende filmen til DVkamera via Firewire. Mislykket hver gang - uten at jeg husker hvilken melding vi fikk.
    I går gjorde jeg flere forsøk på å brenne DVD, under rendering stoppet den opp på samme punkt. Programmet krasjet og ga en beskjed om at bilder i en sekvens var blitt 'recursed' - hvilket ikke sier meg noe. Men vet at disse bildene har blitt jobbet på i Photoshop, kanskje har de fått uheldig navnesetting under lagring. Tenkte å prøve å kutte ut denne sekvensen og gjøre nytt forsøk.
    Men har sett i andre fora at folk har lignende problemer - sveipet innom dinside.no nettopp hvor det ligger mange lignende innlegg - selv om det ikke dreide seg om animasjon, men video redigert i Pinnacle over på DVD.

Tror du det er en løsning å lagre det som avi-fil på CD, ta det over på en annen maskin som har feks Windows Mowie Maker/DVDbrenner? Det jeg trenger er rett og slett en løsning som gjør at vi kan vise filmen på DVD, VHS, eller i alle fall en brukbar mpeg-oppløsning på storskjerm.
    Det vi har fått til så langt, er å lage filmene for Windows Media Player. Men savner andre visningsmuligheter. Vår siste film er på ca 5 minutter... og jeg er kjempefornøyd med jobben elevene har gjort.

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Vel! Hvis du har en DVD-brenner tilgjengelig, dropp til og med tanken på VHS!!! Er det DVD-brenner på denne "redigeringsmaskinen"?

Er ironisk nok ikke hjemme nå selv, men til helgen når jeg kommer hjem kan jeg ta en titt på programmet, og se hvilke innstillinger jeg selv bruker og poste de her! Sikkert noen andre her på forumet som bruker programmet og har innstillingene i hodet! Kanskje noen poster etter hvert som de kommer inn på siden utover kvelden etc!

Når det gjelder problemet ditt! Det går bra å eksportere til .avi?

Det var jo litt merkelig! Da skal det ikke være noe med manglende bildefiler, filnavn, fargeprofiler fra photoshop osv!!! Problemene du da har med å eksportere til MPEG2 og til DV-kamera er da mest sannsynlig to forskjellige problem!

Vanskelig å si hva som kan hjelpe! Skal undersøke saken nærmere altså, men jeg vet ikke hvor mye jeg kan hjelpe!

EDIT: Sjekket artikkelen på www.dinside.no og da kom noen minner tilbake.

Når du er ferdig å redigere, går du jo til den siste av 3 "deler" i programmet ikke sant! Først er det "Capture", så er det "editing" (eller noe slikt, og til slutt er det "Make Movie". Her må du velge settings, og under presets: "MPEG" og i den ved siden av DVD (High Quality). Trykk OK! Og lagre filmen et eller annet sted på disc, og så starter renderingen!
    Hvis det er dette du har gjort og dette ikke funker, kan desverre ikke jeg hjelpe deg!
    Trenger å sitte foran den aktuelle maskinen jeg, for å løse problemer utover beskrivelsen over! Hvor er du fra forresten? (landsdel)

[/url]

Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2004
    Svar
    3

Hei igjen Henrik,

Sitter nå foran maskinen og skal gjøre nytt forsøk. takk for nyttig hjelp - vi får se hvordan det går. Holder til I fet kommune i Akershus, - etter dialekten din å dømme i Fyrstikkfilmen er det kanskje ikke så langt unna? Kart ligger på www.finegreier.no/kart.htm .

Snakkes!

Hilsen Hilde

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Vel! Hvis du har en DVD-brenner tilgjengelig, dropp til og med tanken på VHS!!! Er det DVD-brenner på denne "redigeringsmaskinen"?

Er ironisk nok ikke hjemme nå selv, men til helgen når jeg kommer hjem kan jeg ta en titt på programmet, og se hvilke innstillinger jeg selv bruker og poste de her! Sikkert noen andre her på forumet som bruker programmet og har innstillingene i hodet! Kanskje noen poster etter hvert som de kommer inn på siden utover kvelden etc!

Når det gjelder problemet ditt! Det går bra å eksportere til .avi?

Det var jo litt merkelig! Da skal det ikke være noe med manglende bildefiler, filnavn, fargeprofiler fra photoshop osv!!! Problemene du da har med å eksportere til MPEG2 og til DV-kamera er da mest sannsynlig to forskjellige problem!

Vanskelig å si hva som kan hjelpe! Skal undersøke saken nærmere altså, men jeg vet ikke hvor mye jeg kan hjelpe!

EDIT: Sjekket artikkelen på www.dinside.no og da kom noen minner tilbake.

Når du er ferdig å redigere, går du jo til den siste av 3 "deler" i programmet ikke sant! Først er det "Capture", så er det "editing" (eller noe slikt, og til slutt er det "Make Movie". Her må du velge settings, og under presets: "MPEG" og i den ved siden av DVD (High Quality). Trykk OK! Og lagre filmen et eller annet sted på disc, og så starter renderingen!
    Hvis det er dette du har gjort og dette ikke funker, kan desverre ikke jeg hjelpe deg!
    Trenger å sitte foran den aktuelle maskinen jeg, for å løse problemer utover beskrivelsen over! Hvor er du fra forresten? (landsdel)

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Dialekten er den gode, kjente Fredrikstad-dialekta!

[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •