Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    11

Standard Hjelp, filmen tar for stor plass

Hei

Jeg har et stort problem når det gjeller film redigering.

Jeg har nå sittet å redigert filmer fra Roma en stund.
    Jeg var fornøyd helt til jeg så hvor store filmene var etter jeg var ferdig.

Hver film var på ca 9gig, å det er jo umulig å få brent ut på en dvd plate slikt at jeg kan få spilt det av på en dvd spiller.

Er det noen som vet om en løsning for meg? slikt at jeg kan få brent ut de filmene?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Åsgrend
    Svar
    46

Bruk en annen codek. Du brukte sikkert AVI (noe som tar stor plass). Vist du skal ha den på DVD så burde du komprimere den til mpeg2. Tror den blir litt mindre da...

Håper dette hjelper litt

Her er en tutorials på hvordan man exporterer til mpeg2 i Premiere5.x/6.x(Tror det er det samme i pro og noe lignende i andre prog også...)
    ei å Nei!!!

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Som halheg sa, so bruker du sikkert AVI, nærare bestemt DV AVI, som bruker 13GB for kvar time med video. Skal denne filmen på DVD må du uansett bruke eit anna format, nemleg MPEG2, då det er dette DVDar bruker. Kva redigeringsprogram er det du bruker? Med mindre det er eit gratisprogram, som Windows Movie Maker, so har det kanskje mogelegheit for å brenne direkte til DVD.

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    11

ah, takk skal prøve ut det når jeg kommer hje.. jeg reiser på hytta i dag :P

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    11

Sitat Opprinnelig postet av halheg
    Bruk en annen codek. Du brukte sikkert AVI (noe som tar stor plass). Vist du skal ha den på DVD så burde du komprimere den til mpeg2. Tror den blir litt mindre da...

Håper dette hjelper litt

Her er en tutorials på hvordan man exporterer til mpeg2 i Premiere5.x/6.x(Tror det er det samme i pro og noe lignende i andre prog også...)
    Den linken virker ikke
    Du har vell ikke en annen link?

EDIT:
    Jeg bruker Vegas 6.0

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Er ikkje sikker på dette, men Vegas kan vel ikkje eksportere direkte til DVD. Du kan kanskje eksportere som MPEG2, men DVDen må uansett ha eit spesielt fil/mappesystem for å fungere, so ein må ha eit program som lager det. Skal du lage mange DVDar i framtida, med menyar osb., kan det vere like greitt å investere i eit skikkeleg program med ein gong, som t.d. Sony DVD Architect. Elles finst det gratisprogram, t.d. AVI2DVD, som kanskje kan gjere ein grei nok jobb.

Og forresten, eksport til MPEG2 er ikkje det same i PPro som i Premiere 6.x.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Vegas kan eksportere til DVD nå... Du velger MPEG MainConcept 2 og deretter DVD PAL. I DVD Architect må uansett lyden rekomprimeres, selv om den blir komprimert til akkurat samme format.. Men som nevnt tidligere har en ny versjon av DVD Architect kommet hvor du slipper rekomprimering av videoen iallefall.. Sitter selv å redigerer ett par filmer og er sjeleglad for å slippe rekomprimeringen..
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •