-
18th January 2009, 16:06
Lieutenant
Hva brukes disse programmene til?
Heisann!
Jeg driver litt med 3d animasjon, og prøver å få dette inn i film.
Dette ser ut til å være litt mer komplisert enn jeg trodde, da jeg for det meste er forvirret over hvilke program jeg skal bruke.
Jeg har litt erfaring med disse programmene, men skjønner ikke hva jeg skal bruke for å kunne få en
3d animasjon jeg har laget i Maya til å passe inn i en film jeg har laget.
Så spørsmålet mitt er da; Hva er den egentlige forskjellen på disse programmene?
- Boujou
- Combustion
- After Effects
Takker på forhånd!
-
18th January 2009, 16:21
Captain
Sv: Hva brukes disse programmene til?
Hei, Bossen!
-Boujou er et program som brukes til å "3d tracke" et klipp. Hvis du vil gå rundt i et rom og få 3d animasjonen til å bevege seg i samme rom er dette bra.
-After Effects er et 2,5d effekt-program, som kan brukes på mange forskjellige måter.
Combustion vet jeg faktisk ikke hva er... Det er sikkert noen her som kan forklare alt dette på bedre måter, men jeg håper jeg er til litt hjelp :P
-
18th January 2009, 16:27
-
18th January 2009, 17:19
Captain
Du må først og fremst animere etter det som skjer i klippet, og deretter rendre det og legge det inn i F. eks After Effects oppå det originale klippet. Er kamera i bevegelse kan du bruke Boujou for å motion tracke klippet.
-
18th January 2009, 18:06
Lieutenant
Hva er det rekkefølgen på tingene?
Tracke først, så importere det i Maya? Skjønner ikke dette helt :P
-
18th January 2009, 18:18
Captain
Jeg ville:
1. Lage modellen.
2. Filme.
3. Motion Tracke.
4. Animere pilen.
5. Sette alt sammen.
Jeg er ikke helt sikker på om du behøver å tracke... Men kan ikke noen andre, bedre enn meg på dette hjelpe han? :P Er det ikke OlaHaldor som er så god på 3d animasjon? Eller?
-
18th January 2009, 18:20
-
18th January 2009, 18:41
Captain
Moddeler først, slik at du har det klart og så kan du gjøre diverse justeringer senere. Jeg bruker 3d studio max, og er ikk så vant med Maya...
-
18th January 2009, 23:01
Lieutenant
Okey.
Men hvor gjør jeg disse endringene? Jeg må jo tilpasse bredde og lengde på buen etter filmen.
-
19th January 2009, 01:19
Combustion er et program for compositing, på lik linje med Shake, Nuke, Toxic, Fusion, etc.
Jeg ville funnet ut de riktige målene for høyde, bredde og dybde på objektet, og modellert etter dette. Deretter ville jeg brukt samme innstillinger på kamera i 3D-programmet som ble brukt under opptak.. Om mulig, bruke samme lukker/blender, og ikke minst brennvidde. Dermed vil du få riktig perspektiv og fordreining når bildet beveger på seg.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker