Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    110

Standard hvilken prosesor bør jeg velge?

Hei. jeg lurte på hvilken av disse prosessorene jeg bør velge???

Prosesorer:

- AMD Athlon 64 X2 6000+ Socket AM2 dobbeltkjerne

eller

- INTEL Core 2 Duo E4500 2.2GHz 2MB

Trenger hjelp fort

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Jeg har hørt veldig mye positivt om Intel's Core 2 Duo prosessorer, derfor kjøpte jeg meg en for et år tilbake (samme modell som du foreslår, men med 2.4 GHz) og både pc-en og Avid fungerer som en drøm. Hvilke programmer bruker du? Kanskje greit å sjekke hva produsenten anbefaler.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Du sier ingenting om hva du skal bruke den til, men i og med at du skriver på et filmforum så går jeg utifra at du skal redigere film med den

Da er det bare å gå for Intel med en gang... AMD er ikke like bra til Filmredigering!!!

Hvis du har tenkt til å bruke den til en spillpc, så gå for AMD...

Selvfølgelig kan man spille på Intel, og redigere på AMD, men ANBEFALT er Intel til redigering!

F.eks. Avid som Yadda nevner, er såvidt mulig å få i gang på AMD (min erfaring)
    Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Sitat Opprinnelig postet av ZtilongZ
    Du sier ingenting om hva du skal bruke den til, men i og med at du skriver på et filmforum så går jeg utifra at du skal redigere film med den

Da er det bare å gå for Intel med en gang... AMD er ikke like bra til Filmredigering!!!

Selvfølgelig kan man spille på Intel, og redigere på AMD, men ANBEFALT er Intel til redigering!

Hvorfor det, om jeg tør spørre? Utenom at sære-Avid ikke liker AMD, så er AMD ypperlig til videoredigering. Jeg får bedre ytelse fra serverne mine med AMD prosessorer enn Intel prosessorer.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Sitat Opprinnelig postet av ZtilongZ

Hvorfor det, om jeg tør spørre? Utenom at sære-Avid ikke liker AMD, så er AMD ypperlig til videoredigering. Jeg får bedre ytelse fra serverne mine med AMD prosessorer enn Intel prosessorer.
    Jeg bygger dette på mine egne erfaringer, så hva andre har opplevd vet ikke jeg, og at du sier at du får bedre ytselse fra serverene dine med AMD tviler jeg ikke på, men det har heller ingenting med videoredigering å gjøre...

Sakset fra en artikkel jeg fant:

...Med denne faktaen på bordet, så må vi spørre hvorfor AMD er bedre på oppgaver som er generelt harde å regne ut, som arbeidstasjons utøvelse, bedrift anvendelse og spilling, mens Intels styrke ligger i mer rudimentær kalkulasjoner, som f.eks. coding og video editing. Svaret ligger i de forskjellige arkitekturene til de to prosessorene, og den største forskjellen ligger i pipelinen til brikken. Pipelinen er veien alle utregninger(oppgaver) tar ned en CPU; avhengie av hva en CPU gjør, vil den bruke forskjellige grener på denne pipelinen. Tenk på det som en jernbane linje; jo lengre jernbane jo fortere går toget, og mer effektivt vil varene levert. Intel sine pipelines er mye lengre enn AMD sine, derfor har Intel overtaket i noen oppgaver.
    ...og disse "Noen oppgaver" er bl.a. videoredigering...
    Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Serverne jeg snakker om er del av en rendringspark... Så jo, dette har alt med videoredigering å gjøre.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Videoredigering er noe helt annet enn spilling og "normal" server bruk. AMD lager bra prosessorer, og noen brukes i proffe redigeringsystemer. Da er det dog snakk om Opteron og ikke desktop versjonene.

Amd har og ett problem til, brikkesett. Historisk sett virker intel chips mer egnet for video og mer stabilt.

Avid kan være problematisk under selv ett Intel selvbygg, men omtrent umulig på Amd. Unntaket er vel symphony(eller ds) som en periode ble levert med HP arbeidstasjoner som hadde 2 opteron cpu'er.
    Autodesk bruker også opteron i flere av sine oppsett.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Jeg har Intel Core 2 Quad 3GHz og det fungerer som en drøm til rendring. Sammenlignet med min Intel Pentium 4 3Ghz hvor det tok 7 døgn å rendre en 15minutters tungt fargekorrigert HDV-film, så tar det nå 20 minutter på den nye prosessoren.

Lieutenant
    Medlem siden
    Apr 2006
    Svar
    121

Heller meg på Kenny Wang, har ingen problemer med å anbefale Intel sine firekjerner. Kjører min på 3,2 GHz, rendring går knirkefritt og veldig fort.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Lenge siden jeg har drevet med det her, men før var ihvertfall AMD billigere i forhold til mengde ghz du fikk. Jeg har hatt en maskin med AMD før, og foretrekker faktisk intel.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •