Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    3

Standard Hvilken størrelse skal jeg velge til 16:9 format`?

Hei.

Jeg er ferdig med en snowboardfilm jeg har laget i Adobe premiere CS3. Jeg har filmet og redigert den i 16:9 format og skal eksportere den og har da valgt cinpak-codek. Det som skjer når jeg eksporterer den er at den blir svart strek nede og oppe og på begge sidene-- akkurat som de oppe og nede er med på filmen for å fylle ut formatet for å lage den om til 4:3. for det går ikke å klikke på skjermen for å få fullt format(widescreen-skjerm). Det jeg tror er feil er at den står på 720x576, men vet ikke hvilken størrelse jeg skal skrive, eller velge. Er selvlært på dette og nettopp begynt.

Noen tips om hvilken codec som kan lønne seg å bruke og hvilken innstillinger jeg bør velge fremover? Og hvis det er noen program jeg bør velge? Jeg kan ganske mye i redigeringen i Adobe, har laget 5 filmer her. Men har aldri hatt roen på exporteringen. Har pleid å bare trykke export.

Flott hvis noen har noen gode råd. 8)

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Hvis du kun skal vise den på dataen så skriver du 1024x576.

Cadet 1
    Medlem siden
    Dec 2007
    Svar
    3

Dette ble feil format- ble ikke bredt nok til widescreen. Men rettere sagt- jeg har laget en film i 16:9, og skal exportere den. Hvilken kodek bør jeg velge, og med hvilken innstillinger? :?:

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Sitat Opprinnelig postet av Danny
    Dette ble feil format- ble ikke bredt nok til widescreen. Men rettere sagt- jeg har laget en film i 16:9, og skal exportere den. Hvilken kodek bør jeg velge, og med hvilken innstillinger? :?:
    1024x576 er widescreen. Du må si litt mer om bruksområdet, skal du legge den ut på nett, eller brenne det på DVD?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Sitat Opprinnelig postet av Danny
    Dette ble feil format- ble ikke bredt nok til widescreen.
    Jeg skjønner ikke hvordan det ikke kan bli bredt nok..

Som jeg har nevnt i sikkert et dusin tråder i løpet av året her;

Skal det vises på PC, må du regne ut høyde og bredde i kvadratiske pixler. 1024x576 er PAL i 16:9. Mens PAL som skal vises i ikke-kvadratiske pixler (på TV..) alltid er 720x576 - der breddeforholdet til en pixel ikke er 1:1 - kvadratisk - og det er det som gjør at bildet blir bredere eller mer kvadratisk (16:9/4:3)

Om du ikke vil kjøre i full PAL oppløsning på PC, kan du bruke følgende regnestykke:

<Ønsket bredde> / 16 * 9 = <høyde>

F.eks, 1024x576, 640x360, etc..

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle slippe å lage ny post, så jeg spør her...

Jeg har laget en trailer i PPro 2.0 og skal vise den på lerret. Jeg vil ha best mulig kvalitet på videoen som for øvrig er i 16:9. Når jeg går på Export -> Movie -> Export settings, så kan jeg ikke velge oppløsning selv, den er definert fra før. Det jeg derimot kan forandre er Pixel Aspect Ratio, og jeg setter denne til D1/DV PAL (1.067). Når jeg spiller av filmen på PC'n så vises den ikke i 16:9 (hvertfall i WMP og VLC).

Hva kan jeg gjøre? Er det rett og slett umulig å spille av filmen i 16:9 på data, uten å komprimere?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Skien
    Svar
    50

Aspect Ratio på 1,067 gir vel vanlig 4:3 video? Kan du velge 1,422 så tror jeg du får 16:9

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Sitat Opprinnelig postet av Hallojs
    (...)Det jeg derimot kan forandre er Pixel Aspect Ratio, og jeg setter denne til D1/DV PAL (1.067). Når jeg spiller av filmen på PC'n så vises den ikke i 16:9 (hvertfall i WMP og VLC).

Hva kan jeg gjøre? Er det rett og slett umulig å spille av filmen i 16:9 på data, uten å komprimere?
    Det er jo nettopp det jeg skriver i innlegget over ditt.

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Skal det vises på PC, må du regne ut høyde og bredde i kvadratiske pixler. 1024x576 er PAL i 16:9.
    Skal det spilles av fra PC (uavhengig av hva slags skjerm det vises på) SKAL/MÅ det være høyde/breddeforhold i kvadratiske pixler. Til full PAL oppløsning er det 1024x576 pixler.

Uten å komprimere.. Hehe, du må i alle fall bruke noe annet enn DV PAL codec. Jeg kjenner ikke til codec til AVI, og favoriserer helt klart QuickTime om du skal ha det så lossless som mulig. Da velger du TGA som codec. Det blir svære filer, men kvaliteten er da helt klart noe av det bedre, i den grad materiellet originalt har kvalitet.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Takker for svar!

Når jeg endret Aspect Ratio klarte jeg ikke å spille av filen, sikkert på grunn av som OlaHaldor sier at man MÅ ha kvadratiske piksler når man skal spille av på data.

Med AVI codecer klarte jeg ikke å endre selve oppløsningen, bare hvilken Aspect Ratio jeg skulle ha, og med kvadratiske pixler ble bildet veldig smalt. Jeg prøvde QuickTime komprimering med TGA, som OlaHaldor sa, og endte da med en fil på knapt 3 GB på en 2 min snutt. Dette klarte ikke dataen min å spille av uten forferdelig mye hakking. Jeg synes det er rart at filene blir så store, til og med større enn AVI filene som kommer rett fra tapen. Kvaliteten er noe av det samme.
    Mitt spørsmål er da: Må man ha så store filer for å få en så god kvalitet som jeg ønsker?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Det du tar inn fra tape er jo komprimert. DV er hardt komprimert, men folk flest legger ikke merke til det - så det er jo et anvendelig format for de fleste.

Dersom du eksporterer den ferdige videoen til AVI, med samme codec, blir den jo en generasjon 'gamlere' og komprimert ENDA en gang. Du får ikke bedre kvalitet ved å bruke QT TGA, men du får ukomprimerte bilder, i den grad kvaliteten allerede eksisterer i det du har.

F.eks. DivX ville jeg ikke brukt, dersom du skal beholde kvalitet, derfor nevnte jeg QT TGA.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •