Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 4
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    11

Standard Hvilket program anbefaler dere?

Heij! Jeg er ny her og jeg lurer på om dere har forsalg til et bra redigerings program jeg kan bruke. Det må være lett å bruke og kunne brukes bluescreen. Jeg og mitt team skal lage stor film i sommer å trenger et bra program. Kan noen hjelpe meg?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Slik du presenterer det, høres det ut som at du kanskje burde ha minst to programmer.

Et til selve klipp, lyd, etc, og et til bluescreen og comping.

Du nevner ikke hva slags system du sitter på. :roll:

Jeg vil anbefale at du laster ned Avid free DV, tar kontakt med DMC, VideoUtstyr etc som kan gi deg en "Avid Liquid discovery edition" som da er en demo, eller be noen du kjenner/vet om om å få sjekke ut Final Cut - alt for å finne ut hvilket klippeverktøy du liker best. Er sikkert andre klippeprogrammer som er verdt å nevne - google it, så finner du nok noe interessant.

Ikke velg programvare fordi "alle de store bruker det". Velg det du føler deg mest komfortabel med, og som du syns var enklest å sette seg inn i på kort tid.

Når det gjelder bluescreen-greiene vil jeg du skal se på After Effects eller Combustion. Eventuelt om du sitter på Mac er jo òg After Effects en kraftig mulighet, men òg Motion og Shake. Vet dog ikke hvilket budsjett du har men.. :roll:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Jeg bruker Avid Xpress Pro til klipping og After Effects til komping/effekter og er fornøyd med det, men det avhenger litt av hva du skal bruke det til.
    Den beste måten å finne ut på er vel egentlig å laste ned demoer og teste ut.

Du kan jo også sjekke ut forumets guide til redigeringsprogrammer:
    http://www.norskfilmforum.com/module...793026c90f6491

.
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Den eneste måten å finne ut hva du føler deg komfortabel med er nok å prøve ja. Bruker akkurat som Stian Avid Xpress Pro (kanskje jeg får kommet meg over på Media Composer etterhvert nå som det har kommet en software only versjon), men det finnes ingen demoer til det. Men følger du rådet til Ola Haldor litt høyere oppe og laster ned Avid Free DV, så kan du i det programmet få et lite innblikk i hvordan utseende i alle Avid-programmer er, de ser nemlig så og si helt like ut (selv om selvfølgelig Avid Xpress for eksempel har utrolig mange flere funksjoner enn Free DV).

Anbefaler også som de andre After Effects til keying, selv om jeg personlig ikke har prøvd så mye sånt i det.

EDIT: Må også nevne at det selvfølgelig går an å bruke keying i Avid også, men har aldri prøvd det så vet ikke hvordan det er.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    73

Bruk sony vegas 6.0 det er bydelig å klippe i og har en nydelig chroma keyer

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    18

Sitat Opprinnelig postet av Jeetkunedo
    Sony Vegas er antagelig det verste redigeringsprogrammet jeg har prøvd hittil. Da holder jeg meg heller til Moviemaker :lol:

Commander
    Medlem siden
    Sep 2004
    Svar
    327

Da vil jeg med glede nevne Adobe Premiere Pro, som jeg liker svært godt. Det er ikke sikkert alle er enig, men jeg synes dette er et
    lett og vennlig program.
    Det dekker også de behovene du nevnte ovenfor :wink:
    man who casts no shadow has no soul.

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Sitat Opprinnelig postet av Stalo Films
    Sony Vegas er antagelig det verste redigeringsprogrammet jeg har prøvd hittil. Da holder jeg meg heller til Moviemaker :lol:
    Jeg har ikke lyst til å trekke meg inn i en Vegas vs andre programmer debatt, men jeg prøvde Vegas i en liten periode for et års tid siden og likte det ikke i det hele tatt. Tror det hadde veldig mye med smak og behag å gjøre, jeg rett og slett likte det ikke. Så slik var det for meg :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av Stalo Films
    Kva i alle dagar får deg til å meina det?!

Sony Vegas 6.0 er antagelegvis eit av dei beste redigeringsprogramma der ute. Det er utan tvil eit av dei mest stabile programma, har kjempebra fargegraderings- og fargekorrigeringsmoglegheitar, og som sagt nydeleg chroma key. Det krever lite av maskina. Skil og blandar mellom 50i og 25p best av alle.

Og, veldig brukarvennleg.

edit: må berre leggja til at eg har brukt Vegas sidan eg var 11.

edit2: [ame]http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=52683[/ame]
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    11

Tusen takk for så mange seriøse svar. jeg har opplevd så mye tull på diverse forum!

Takktakk.. da er det bare å prøve

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •