Viser resultater 1 til 10 av 10
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Hvordan croppe fra 4:3 til 16:9?

Noen som vet hvordan man kan croppe videofilene som er filmet i 4:3 til å bli 16:9 i Adobe Premiere pro?
    Skal prosjektfilen i premiere være 4:3 eller 16:9?

Tidligere har jeg brukt kameraets 16:9 funksjon og redigert i et 16:9 prosjekt, men dette er jo ikke helt optimalt med det MiniDv kameraet jeg har tilgjengelig.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    77

Jeg laget meg en "green screen matte" i fireworks (bruk gjerne photoshop i stedet). Dette fungerer greit, men er ikke helt fornøyd. har ikke sett noen funksjon for dette i premiere 2.0 heller, så fint om noen har et tips her.
    rom delusion bring me to thruth.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Som eg sa til Eivind på Diskusjon.no, so er det fleire måtar å letterboxe på i PPro. T.d. kan du lage ein ny tittel (File --> New --> Title), finne fram malane (Title --> Templates) og bla deg fram til letterbox-malane som er der. Det vil seie, dei er der i PPro 1.5, so eg rekner med dei er der i 2.0 og. Eller du kan berre croppe med Crop- eller Clip-filteret.

Forresten, når du seier berre "Premiere 2.0" so er det ikkje godt å seie om du meiner Premiere Pro 2.0 eller Premiere Elements 2.0, so det kan vere greitt å spesisere.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,786

Standard Cropping ang clipping

Hvis ikke jeg tar helt feil må man croppe 12,5 oppe og nede for å få 4:3 til 16:9. Er jeg ikke helt på tryne når det gjelder matematikken min skal blir det 1.78:1. Følgende utregninger burde stemme:

1.78:1 - 12,5% crop oppe og nede
    1.85:1 - 14% crop oppe og nede
    2.40:1 - 22% crop oppe og nede

Og for bruk crop-effekten. Helt funksjonelt. Ligger under Transform.
    (Dog, jeg minnes å huske at 13,% av korrekt crop, av en eller annen grunn...)

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Men om jeg legger på letterbox oppe og nede i et 4:3 prosjekt, vil da dvdspilleren kjenne igjen dette som et widescreenformat eller 4:3 med letterbox?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Åsgrend
    Svar
    46

dvdspilleren vil kjenne dette igjen som 4:3 med letterbox. Vist du har et widescreen tv, så vil dem vanligvis strekke ut bilde sån at du ikke ser de svart stripene oppe og nede.
    ei å Nei!!!

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Re: Hvordan croppe fra 4:3 til 16:9?

Sitat Opprinnelig postet av Eivind87
    Noen som vet hvordan man kan croppe videofilene som er filmet i 4:3 til å bli 16:9 i Adobe Premiere pro?
    Skal prosjektfilen i premiere være 4:3 eller 16:9?

Tidligere har jeg brukt kameraets 16:9 funksjon og redigert i et 16:9 prosjekt, men dette er jo ikke helt optimalt med det MiniDv kameraet jeg har tilgjengelig.
    Hvis du har et 16:9 (anamorf)-prosjekt, og vil bruke klipp som er 4:3 (eller letterbox), kan du resize vertikalen med en faktor på 1.33. Fordi 1.78/1.33=1.3383. Jeg tror i hvert fall det skal bli riktig, noen får heller kaste en snøball i bakhodet på meg hvis regnestykket er feil.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Det er nok riktig, men eg ville anten resiza horisontalen, eller heile biletet...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Hvis jeg resizer bildet til 133%, slik at det passer inn i et widscreen prosjekt. Vil kvalitet forringelsen bli veldig synlig etterpå?
    Andre som har erfaring med dette?

Jeg vil heller være litt føre var, istedenfor å drite meg HELT ut. :wink:

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Vil tru det vert ganske synleg, men eg har ikkje prøvd sjølv. Har du eit videokamera med DV-inn er det no berre å prøve, so ser du det fort. Eller du kan brenne eit klipp på ei DVD+/-RW-plate.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •