Viser resultater 1 til 3 av 3
    Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2004
    Svar
    7

Standard Interlaced / De-interlaced

Jeg er ny på detta, så jeg er ikke 100% med, men har merket at interlacede bilder har bra kvalitet, og hvis jeg de-interlacer dem for å slippe stripene så blir det dårligere kvalitet... Men Hvis jeg kobler opp kameraet rett på tv'n og ser på filmen så er det jo tipp topp kvalitet uten striper, hva kommer dette av? Hvis jeg redigerer en film uten å de-interlace den, brenner filmen ut på DVD og ser den på TV blir det akkurat som når jeg ser rett fra kameraet eller får jeg disse irriterende stripene da oxo?

Takk
    et er det ukjente som gjør ting spennende

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Redigere du med bare data monitor eller tv i tillegg? Stripene viser seg bare på data monitoren, det du mener?

JAG
    JAG er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Moss
    Svar
    54

Interlaced video som ikke er de-interlaced vil gi striper på monitoren (når ting beveger seg i bildet) fordi monitoren ikke er interlaced i seg selv. TV'en er interlaced og vil derfor vise bildene slik de er tatt opp og ikke lage disse stygge stripene.

Du kan trygt editere interlaced video på monitoren og se de stygge stripene - når du så overfører de på DVD eller tape igjen og viser det på TV'en er stripene forsvunnet. Det er bare litt irriterende å se på 'dårlig kvalitet' på monitoren mens man editerer.

Det er også interessant å nevne at om man endrer størrelsen eller vinkelen på bildet uten å de-interlace vil man alltid kunne få stygge striper, både på monitoren og TV'en fordi man da har bryter opp de faste linjene og plasserer de på andre linjer. Jeg hadde problemer med det en gang og måtte deinterlace og nøye meg med dårligere oppløsning når jeg prøvde å stabilisere shaky bilder etterpå på PC'en.

Per Eivind

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •