Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Standard Kamera vinkler, og manus?

Hei!

For ikke så lenge siden var jeg inne på hjemmesiden til amandus, og leste om hvordan man skriver et manus. Der sto det at man aldri skulle ha med kamera vinkler og såntno i et manus, men det har alltid jeg hatt med :? Hva mener dere? Skal man ha med kamera vinkler i et manus? Pleier dere det?

Takk for alle svar :!:
    he Lord is My Strength

"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.

"It's not who I am underneath, it's what I do that defines me..."

"All for one, and one for all!"

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

På forumet:

Her
    Her
    Her
    og her

Sitat Opprinnelig postet av henriksolberg
    beskrivelsen av hva som skjer osv. er det også et par viktige ting å passe på:

Teksten skal være høyre-justert.
    Skuespillere som blir nevnt, som f.eks. gjør noe, skal skrives med store bokstaver (f.eks: Inne på rommet leker KAREN.)
    Kameravinkler osv. skal egentlig holdes utenfor manuset... Det hører hjemme i et teknisk manus...
    Jeg har blitt lært å lage det vi kaller for en shotlist, der havner alle de tekniske detaljene om shottet, som fokus, blender, lukker, hvitbalanse, filter, kamerabevegelser osv..

hva eksakt sto på hjemmesiden til amandus? fant ikke teksten du viser til..

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

se her: http://www.nfi.no/barnunge/amandus/manustips.html

Hvis du leser ut den siden her finner du det!
    Se der det står hva manus ikke skal og skal inneholde!
    he Lord is My Strength

"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Sitat Opprinnelig postet av KUDi
    På forumet:

Her
    Her
    Her
    og her

Sitat Opprinnelig postet av henriksolberg
    beskrivelsen av hva som skjer osv. er det også et par viktige ting å passe på:

Teksten skal være høyre-justert.
    Skuespillere som blir nevnt, som f.eks. gjør noe, skal skrives med store bokstaver (f.eks: Inne på rommet leker KAREN.)
    Kameravinkler osv. skal egentlig holdes utenfor manuset... Det hører hjemme i et teknisk manus...
    Jeg har blitt lært å lage det vi kaller for en shotlist, der havner alle de tekniske detaljene om shottet, som fokus, blender, lukker, hvitbalanse, filter, kamerabevegelser osv..

hva eksakt sto på hjemmesiden til amandus? fant ikke teksten du viser til..
    Betyr dette at jeg ikke kan ha kamera vinkler i manuset mitt?
    he Lord is My Strength

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Sitat Opprinnelig postet av KUDi
    Det sier vel det meste.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Kanskje dumt av meg, men jeg skriver det med noen detaljer, som f.eks. kameravinkler osv. Syns det er greit, har liksom mer kontroll da syns jeg

Er det egentlig noen fasit på hvordan man skriver et manus? :? Det burde jo være nok at man finner en måte å skrive på som man syns er god og oversiktlig. Min mening=)

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Akershus
    Svar
    240

Igjen sier jeg: Les gjennom denne siden http://www.screenwriting.info/
    Der står så godt som alt. Det er også å anbefale å laste ned demoen av Final Draft. Dette programmet hjelper deg med å skrive manus, og har innebygde oppsett, og du lærer derfor hvordan man skal sette opp et ordentlig manus.

Jeg skriver kun kameravinkler, fokus, bevegelse osv. om det er noe spesielt med det som påvirker handlingen eller er en del av en stil jeg bygger opp.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Sitat Opprinnelig postet av Lalo
    Kanskje dumt av meg, men jeg skriver det med noen detaljer, som f.eks. kameravinkler osv. Syns det er greit, har liksom mer kontroll da syns jeg

Er det egentlig noen fasit på hvordan man skriver et manus? :? Det burde jo være nok at man finner en måte å skrive på som man syns er god og oversiktlig. Min mening=)
    Jeg er helt enig Lalo!
    he Lord is My Strength

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Skal du sende manuset ditt inn til amandus, må du nok følge den standarden joakim193 reffererte til i sted. Faktisk er det mange regisører som ikkje engang gidder å lese gjennom manuset engang viss du ikkje har følgt mønsteret.
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

det står jo faktisk ganske tydelig på den internettadressen du oppga:

Sitat Opprinnelig postet av amandus
    # ikke beskriv kameraføringer eller filmtekniske ting i manuskriptet. (Dette gjelder spesielt av typen "sakte panorering over betydningsfulle rekvisitter".
    # Ikke skriv manus om noen som har lyst til å begå selvmord. Det er kjempekjedelig!
    # Ikke skriv noe om hva slags filmmusikk som bør brukes.
    # Forsøk å unngå bruk av fortellerstemmer (voice over)
    # Ikke bruk for mange adjektiver
    # Ikke bruk for mange passive verb
    # Ikke konsentrer handlingen om for mange personer
    # Unngå drømmesekvenser. Og for all del - ikke la hovedpersonen våkne opp av en drøm som et sluttpoeng i filmen! Dette beviser bare at du ikke selv tror på din egen historie, "and you'll never work in this town again".
    tipsene beskrevet på denne siden er btw ganske bra! ta det til dere, garanterer bedre resultat

men manusskriving er jo for ditt eget beste og for at du selv skal ha kontroll over hva du egentlig lager film om.

Ting som adskilles:
    # Tankekart og idemyldring, her skriver du alt du har av ideer. Bra og dårlige ALT du kommer på.
    # Manus - hva som skjer, plottet og dialogene et bearbeidet produkt av ideene dine
    # Shotlist (teknisk manus kaller noen det) hvordan du vil ha shottene: fokus, blender, lukker, hvitbalanse, filter, kamerabevegelser
    #Produksjonsplan - en oversikt over produksjonsdager,tlfnummer til skuespillere,rekvisittliste,osvosv

(kom gjerne med flere hvis jeg har glemt noe)

alt dette danner en Produksjons Bundle.

disse tingene går ofte over i hverandre når vi driver med amatørfilm, og det er jo greit nok, men når det bes om et manus bør du levere et rent manus satt opp på den rette måten, så kan du beholde resten av bundelen selv og sette den opp akkurat slik du vil

(merk! det kan være en fordel å vite den rette måten å sette opp ting på slik at crew/skuespillere kan forstå deg!)

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •