Om du ikke skal kjøpe til en bedrift eller lignende, ville jeg gått en annen vei. Når det skal brukes privat er det ikke verdt å legge ut tusenvis av kroner spør du meg.
Jeg vurderer å kjøpe videoredigeringsprogram for første gang, og ser at Adobe tilbyr; Adobe Creative Suite 3 Production Premium (€1999 - Ca 16 250 NOK)
Er det forskjell på prisen om man kjøper programmet via Adobe i Norge, eller om man bestiller det fra utlandet som nedlastning ?
Er det slik at hvis kjøper man programmet i Amerika så er det mer NTCS rettelagt og hvis man kjøper det i Norge så er det mer PAL rettelagt, eller er de helt like uansett hvilket land man bestiller produktet fra?
Om du ikke skal kjøpe til en bedrift eller lignende, ville jeg gått en annen vei. Når det skal brukes privat er det ikke verdt å legge ut tusenvis av kroner spør du meg.
idet Film Productions
www.eidetfilm.net
Personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe programvaren i utlandet, bare fordi det skal bli "billigere".
Det billigste er helt klart å kjøpe nedlastingsversjonen. Når pakka di fra USA eller et annet land kommer inn til Norge, vil du få en fin baksmell på tollegebyr! Den er jammen ikke liten når det er såpass til pris på produktet vi snakker om.
EDIT: Nei, programvaren er ikke annerledes. NTSC/PAL/HD whatever er ikke låst til hvor man kjøper programvaren - det kan dog gjelde ved kjøp av hardware.
Jeg skal ikke kjøpe programvaren til profesjonelt bruk. Men hvis jeg skaffer den på "andre måter", vil kvaliteten på programvaren bli like bra?
Kvaliteten.. Tja, kommer an på hva du mener med "kvalitet" - om det er du som kan jobbe med det med god samvittighet, eller om det er programvaren som ser ut som den er komprimert veldig hardt i JPG.. :roll:
Programvaren er og blir den samme. Nå skal jeg ikke ha en skjennepreken om verdier, lisens og diverse - lek og lær, sier jeg bare, make up your mind. Siden du antakeligvis ikke tenker å kjøpe, har du da ingenting å tape..
For å ha det på rene, _svært_ få vet å utnytte de fordelene man har som student. Gjennom videregående skole får du som student enorme rabatter, da jeg kjøpte meg Adobe Production Studio (med Premiere, After Effects, Photoshop, Audition, Encore, etc.) betalte jeg 2100 NOK. Ved kjøp gjennom videregående skole. Dette er vel kanskje 10% av hva pakka vanligvis koster. Er du student, hør med noen på skolen din om hjelp, kan sikkert skaffe deg rimelige priser på det meste av programvare, hvertfall fra Adobe.
What? 2100? Sender jeg Adobe mail da? Tror ingen av lærerene på min skole vet noe om det..Opprinnelig postet av Snikende_Ullteppe
Du kan handle studentversjonene fra Adobes nettbutikk. Litt klønete å finne frem, men du går inn på adobe.no, velger butikk, og så education - europe fra international stores. Adobe CS 3 Production Premium student edition, med AE pro, Photoshop, Premiere pro +++ koster f.eks. 300€ +mva. Ikke så gal pris det, men kun for privat bruk av studenter da![]()
Hmm.. definer privat bruk av studenter
Ikke tjene penger på det regner jeg med.
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
Bokmerker