Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Klippe bildet i fcp?

yo yo yo!

Jeg trenger hjelp! hvordan kan man klippe bildet i fcp? altså regelrett kutte av en stripe av bildet så det blir borte, ikke noe sånn svart crop faen, bare KLIPPE det vekk?

trenger hjeeeelp fort! :'(

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Klippe bildet i fcp?

Har du fått sånn grønn stripe i toppen av bildet? I såfall er det bare å skalere opp bildet 1/2-1 prosent.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Ikke helt enkelt å forstå hva du mener her. Men å bruke crop er definitivt sikrere enn å skalere opp mtp. skarphet. Mest sansynlig går det langt utenfor safezone uansett, så det burde ikke by på problemer for seeren.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

problemet er at jeg fikk med solskjermeren på kameraet, dette var ikke synlig under innspillning, men hjemme så jeg at en fin flott stripe hadde blitt med på alle klippene. men for guds skyld; det må da være mulig å klippe av en del av bildet, slik at bildet bare blir mindre?? Jeg vil klippe av ca 1cm av bilde på venstre side. ikke skalere, ikke kødde med, bare kutte av den fordømte siden.

Hvis jeg cropper får jeg en svart stripe på siden, det vil jeg ikke. jeg vil KUTTE den av slik at når den spilles av ser man ikke at stripen noen gang har vært der.

ikke skalere opp og kødde, KUTTE.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Crop = kutt. Jeg forstår ærlig talt ikke hva du mener med "kutte" når du ordlegger deg som at du vil FJERNE noe.

Forstår jeg deg riktig når jeg sier at du vil erstatte denne solskjermen med omgivelsene som egentlig skulle vært der?! Rotoscoping/mattepaint er løsningen - tidkrevende og slettes ingen lett prosess som er gjort på 1-2-3, spesielt ikke om det er bevegelig kamera.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

nei, vil ikke fjerne solskjermen og sette tilbake omgivelsene, jeg vil slette den delen av bildet.

hmm hvordan kunne jeg sette inn bilder her på dette forumet igjen? ???

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Skien, Telemark
    Svar
    95

Den eneste måten du kan løse dette på er å skalere bildet litt og forskyve dett litt opp, da vil du miste kvalitet, men det er eneste løsning hvis du ikke vil croppe eller maske det ut.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

det fatter jeg ikke...

i det gamle, billige adobe premiere hadde du et "filter" du slang på som het "clip" og der kunne du klippe av kantene.

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Blir ikke bildet strekket når man klipper ut da? Eller blir det svart sånn som cropinga? Jeg klarer bare ikke å se dette foran meg.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

nei det er nettopp det, det blir ikke strukket, ikke svart, eneste resultat er at bildet blir mindre, altså den delen som er klippet vekk er BORTE, som det aldri har vært der. tenk deg en firkantet papplate, så skjærer du løs en stripe med en kniv. papplaten er ikke strukket, ikke svart. den er mindre.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •