Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Komme i gang

Cadet 1
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    3

Standard Komme i gang

Jeg ser at diskusjonene her går på programfunksjoner etc for dem som er litt inne på videoredigeringsprogram.
    Nå er det slik at jeg aldri har prøvd videoredigering før, så jeg lurer rett og slett på hva som behøves for å sette i gang. Jeg har et Panasonic DV-kamera, og for ca ett år siden var jeg på Elkjøp og spurte hva jeg trengte. De mente da at jeg måtte ha et eget kort installert i pc'en, kostet rundt tusenlappen. Var egentlig der for å kjøpe en usb-kabel som passet til kameraet, trodde det var så enkelt, bare for å kunne se filmene på pc'en...
    Så hva trenger jeg nå, i tillegg til videoredigeringsprogrammet? Hvilken kabel må jeg ha, og trenger jeg virkelig et eget videokort i pc'en?

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Standard Sv: Komme i gang

Heisann!

Du trenger en firewire kabel, og et firewire kort, med mindre du allerede har det i pcen din.
    Hvis du har firewire kort fra før av, mangler du kun en kabel

Sålenge det er et dv-kamera det er snakk om må du bruke firewire. Kun de "nye" hardiskkameraene og lignende som overfører filene på usb.
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Cadet 1
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    3

Takk for hurtig svar

Jepp, det var Firewire de sa på Elkjøp også. Har en ny pc, ett år gammel, men regner med at Firewirekort ikke er noe standardtilbehør i en vanlig pc (vet ikke hva jeg har på maskina engang, jeg :P).
    De hadde en slik Firewirepakke, så da går jeg ut fra at kabelen medfølger, eller? Er det mange forskjellige typer kontakter til de mange forskjellige kameratypene??

Så når det er i boks, så trenger jeg da noe ala Pinnacle Studio (vil selvfølgelig kunne fikse litt på opptakene også). Ser at Pinnacle får endel kritikk fra brukere, og fant et gratis tilsvarende program, AVS video editor. Hva anbefaler dere som kjenner til og har prøvd ut diverse redigeringsprogrammer??

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Heisann,

Er det stasjonær eller bærbar? om det er en stasjonær, ta å se på baksiden av maskinen

http://www.trustedreviews.com/images...ine/3781-2.jpg

kontakten øverst til venstre er en firewire inngang, har du en sånn er du good to go. Er det bærbar, så er det ofte den samme lille inngangen du finner på kameraet.
    Coming soon...

Cadet 1
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    3

Har i grunn både en stasjonær og en bærbar, så kan bruke hvilken som helst av dem. Fins ingenting slikt på noen av maskinene pr nå.

Jeg fant noe her: http://www.netonnet.no/

1. Lacie FireWire 800 PCI Card
    Utvid din datamaskin med 3stk Firewire 800-porter!

- 3stk Firewire 800-port
    - Unik design av Sismo
    - Antistatisk grep
    - Plug'n'Pay, Hot Plug
    - PC &; MAC
    - Ingen drivere er nødvendig
    699,-

2. LaCie USB &; FireWire PCI Card
    Utvid din datamaskin med Firewire og USB-porter!

- 1 Firewire 800-port
    - 1 Firewire 400-port
    - 3stk USB 2.0-porter
    - Unik design av Sismo
    - Antistatisk grep
    - Plug'n'Pay, Hot Plug
    - PC &; MAC
    899,-

3. Zonet ZUN2300 Kontrollerkort
    Firewire innstikkskort til bærbar datamaskiner for 32-bits Cardbus, gir deg 3 stykk 6-pinners utganger. Plug 'n Play. Støtter Windows 98SE/Me/2000/XP (ikke Vista som jeg har??)
    170,-

Kan jeg bruke noen av disse? Er det 400- eller 800-port, eller 6-pinners utgang jeg skal/bør bruke??
    Hvis jeg kan kjøpe Zonet ZUN2300 kontrollerkort til min bærbare, er jo dette et meget rimelig alternativ

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •