Viser resultater 1 til 8 av 8
    Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Standard Komprimering av film.

Hei!
    Har et lite problem når det gjelder komprimering av film. Det jeg lurer på er om det er noen her som vet hvordan jeg kan komprimere en film, la oss si på 100mb, ned til en mindre fil uten å få dårligere bildekvalitet? Har hørt at det skal gå, men vet ikke hvordan man gjør det. Jeg bruker et litt gammelt program, Vegas 4.0, om det skulle ha noe med saken å gjøre.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Programmet har ikkje noko å seie, det er codecen du bruker som gjer forskjellen. Når ein komprimerer ein film må ein alltid rekne med noko kvalitetstap, men graden av tap i forhold til filstorleiken er svært forskjellig frå codec til codec. Blant dei som vert rekna for å vere dei beste codecane (til nettbruk) finn du Quick Time H.264, Xvid og Windows Media 9 for den saks skuld.

QT H.264 får du ved å kjøpe QT Pro (ca. 250kr frå Apple Store), som kan brukast til konverteringa. Xvid er ein gratis codec som kan lastast frå fleire stader, som du kan finne med Google. WM9, om det ikkje er inkludert, kan du lage med Windows Media Encoder, som kan lastast ned gratis frå http://download.microsoft.com/.

Det var no nokre forslag iallfall...

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Takk, incanus! Men jeg må bare spørre, har det ikke noe med redigeringsprogrammet å gjøre? Tenkte man komprimerte filmen der jeg :? Eller er det jeg som har misforstod helt nå? :P

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Det er jo en form for komprimering i redigerings programmet også, men det jeg tror han tenker på er et eget komprimerings program, som brukes spesielt for komprimering av filmer osv. Windows Media Encoder er et slikt program.
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Ok! Takker! :wink:

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Ofte treng ein ikkje meir enn redigeringsprogrammet, då det gjerne har mogelegheit for å eksportere med dei ulike codecane. Vil kanskje tru, at om du installerer XviD, so vil du kunne eksportere frå Vegas med Xvid. Slik er det iallfall i PPro. Ein kan òg eksportere med WM9 og QT H.264 frå PPro, men eg trur at ein må ha QT Pro installert for å få H.264 tilgjengeleg.

Poenget med å nemne dei programma eg nemnte, var at om dei codecane ikkje er tilgjengelege i redigeringsprogrammet, so kan du bruke dei for å komprimere videoen.

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Du kan jo bare åpne filmen din i movie maker og legge den fila om til film fil og da komprimere den seg automatisk og faktisk i god kvalitet
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Randaberg ( Stavanger )
    Svar
    242

Bruk ett annet kodek.. Kan bruke Moviemaker hvis du ikke har noe annet.. Eller ett konventeringsprogram fra Download.com ..
    Uansett, Windows Media Video (WMV) kan lages i movie maker, og beholder god kvalitet, men ellers er divx eller xvid komprimert i avi filer ett meget godt valg
    lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •