(Psst! Hvilket program vil du bruke?Avid, FCP, Vegas, Premiere - alle skal takle det.) Søk litt etter offline/online editing eller batch capture i programmet ditt, det bør gjøre susen.
PS: les sakte :P
har lest litt på forumet, og har sett at noen sier at man kan gjøre om hd til SD eller noe lignende foramat. og redigere med det, og på slutten gjøre det om til HD igjen.
går det an å gjøre det på den måten? og hvordan gjør men det? for det hadde vært greit, da slipper man å ha verdens beste PC.
Jippy Kay Jay motherf***er
(Psst! Hvilket program vil du bruke?Avid, FCP, Vegas, Premiere - alle skal takle det.) Søk litt etter offline/online editing eller batch capture i programmet ditt, det bør gjøre susen.
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
vegas... ok
Jippy Kay Jay motherf***er
Dette høres jo supert ut! Jeg planlegger å kjøpe meg HD-kamera, og har lest en del på forskjellige forum nå i forhold til å redigere AVCHD. Alle sier at jeg i så fall må kjøpe meg en superduper pc. Men hvorfor sier alle det hvis jeg kan gjøre det slik som du sier her? Hvor god (/dårlig) pc trenger jeg da tror du?
Dette må jo være en mye bedre måte å redigere på, og når jeg tenker meg om så er det jo slik de gjør det i Hollywood også. At vi skal sitte her med våre hjemmepc'er og "kreve" å redigere i full HD er jo egentlig galskap. Å bruke de ti tusen kronene man ikke oppgraderer pc'en på, til å kjøpe bedre linser, stativer, mikrofoner, lys osv må da være mye bedre i forholf til sluttproduktet (selve filmen). Eller er det noe jeg har misforstått mtp redigering av HD, og konverteringen til og fra SD (offline/online)?
Dersom du ikke har mulighet til å velge kvalitet/cdec og oppløsning før capture for å logge og capture offline må du capture i full kvalitet og oppløsning (HD) for så å konvertere alt som er lagt inn til SD i en codec som er lettere å tygge.
Konverteringen tar masse tid - bedre maskin = raskere konvertering. Og du har på sikt absolutt ingenting å tape på å invistere i en god maskin nå, så sparer du deg de små-oppgraderingene du nesten garantert ville måtte gjøre underveis, som over tid vil vokse til større utgifter enn om du gjør alt i en jafs med en gang - det er nå min, og ganske sikkert mange andres erfaring. Det er bedre å spytte inn noen tusinger og få det bra gjort, enn å spare mye og få det halvgjort og sitte å sutre og angre over det etterpå. Been there, done that..
En annen faktor på "mindre bra" PC og online er dersom du skal spille dette over på tape igjen, enten for arkivering eller for visning - dersom maskina da ikke greier å spille av dette vil du ikke få lagt det over på tape da det vil hakke og stoppe opp, og dermed er du avhengig av en annen og kraftigere maskin for å få gjort jobben.
Og jeg merker meg at mange er svært opptatt av å jobbe ukomprimert - for amatørfilm er det bare tull, spør du meg. Det krever raske harddiskløsninger og rimelig rå prosessor også for å jobbe flittig med så tunge filer og høy bitrate - og da kommer man ikke utenom å ha en skamgod prosessor, bl.a.
Offline vil si at man har filene i lavere bitrate/oppløsning/generell kvalitet enn sluttproduktet, mens tidskoder og filnavn er det samme som filene i kvaliteten sluttproduktet vil ha. Når man klipper vil man kunne jobbe raskere da det krever mindre av maskinvaren å prosessere det.
Når man går online bytter man ut filene i dårligere kvalitet med de i full kvalitet, og er klar for grade, eksport til disk og videre arbeid for DVD/avspilling til tape etc.
Bokmerker