Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Cadet 3
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    8

Standard LightWave &; Cinema 4D, Forskjell?

Lurte på noe, er det store forskjeller mellom LightWave og Cinema 4D......hva er best?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Sv: LightWave &; Cinema 4D, Forskjell?

Hovedsaklig er det interface det er snakk om. Prinsippene i modellering er det samme - "Connect the dots", polygoner, SubD/nurbs, triangler, etc.. Men det er forskjellige navn på verktøyene og forskjellige veier for å nå målet i den grad at verktøy heter forskjellige ting, og måten man bruker det på i interfacet.

Sjekk ut www.lightwave3d.com for demo!

Det lille jeg har prøvd Cinema 4D fikk jeg den samme følelsen som sitter igjen etter å ha prøvd Maya og 3D max - det er ugunstig med ikoner fremfor klartekst som forteller hva verktøyet heter og som del av navnet sier hva det gjør. Jeg har ikke interesse av å sitte å vente på at en "tooltip" skal dukke opp etter å ha holdt pekeren over et ikon et sekund eller to for å forstå hva verktøyet heter og gjør.

Når det gjelder rendering vil du kanskje ha interesse av at du med LightWave har uendelige mengder noder på den lisensen du kjøper. Dvs - du kjøper en lisens med hardware-dongle som sitter i maskina du jobber på - og nodemaskinene (de som står i renderfarm) er ikke avhengig av dongle eller serial - installer, sett opp, og send ivei scener i kø for rendering. Maya, Max, og så vidt meg bekjent Cinema 4D også, er avhengig av en egen lisens for å sette opp to eller flere maskiner - og her er prisen pr. maskin... ! Fordyrende greier i alle fall

Jeg tror Cinema 4D er gode på sine ting, men svakere på andre, akkurat som LightWave, Maya og Max er rågode på mange ting, men svakere på andre punkter.

Du finner sikkert demo av Cinema 4D et sted også, så du kan sammenligne LW3D og C4D opp mot hverandre i hvordan du liker arbeidsflyten fra idè til ferdig produkt.

Bilde av Cinema 4Ds interface

LightWave 3Ds interface. En greie jeg syns er veldig ålreit er bl.a. at modellering og animasjon foregår i to separate programmer. Jeg ser helt klart linken til å ville ha modelleringsverktøy i samme program som man gjør animasjon, men for min del bør det da også være mulighet til å ha et standalone program for modellering.
    LightWave Modeler

LightWave Layout

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Hvordan er det med priser?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

I følge MAXON sin nettbutikk må du opp i mange ganger den prisen LightWave alene koster, for å få de samme mulighetene (dynamics, hår, partikler etc) - men for selve programmet uten disse modulene ligger de ca. likt i pris.

Jeg kjøpte LightWave fra NewTek Europe - det ble ca 4000,- + mva.

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    97

Maxon har sitt hovedsatsingsområde innenfor motion graphics, og på det området er Cinema 4D etterhvert blitt veletablert i bransjen.
    Lightwave blir mye brukt i tv, serier og i enkelt filmer, men er på langt nær den tyngden som både Maya og XSI har på disse områdene.

Når det gjelder GUI, ser jeg ikke problemet i ikoner. Synes det hørtes rart ut at du utelukker de andre alternativene på grunn av at det ikke er tekstede knapper. Du kan jo bare lage snarveier til verktøyene, eller velge i menyen om du ikke liker ikoner.
    Mener å ha lest at Newtek har droppet Lightwaves separerte løsning. Den nye versjonen skal kun være samme program, ingen separert modelleringsverktøy. Hvis dette stemmer er det positivt. Det er helt unødvendig at programmet skal være delt opp.

Hvis du er interessert i andre alternativer, bør du også se på Maya. Det blir foretrukket av de fleste studioer på alle områder, enten det er film, tv o.l. Den største fordelen er at man kan lage egne verktøy og gjøre endringer i programmet med MEL og Python. Alle programmene har sine styrker og svakheter, men Maya har samlet sett de beste verktøyene og mulighetene. Hvis du ikke har bestemt deg for Lightwave eller Cinema 4D enda, anbefaler jeg deg å prøve ut Maya først.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Og med store navn, kommer også større priser..

Det stemmer at en del av LightWaves brukere ønsker å forene "layout" og "modeler" - men det er også mange som ønsker å ha dem separate - og en tredje gruppe som ønsker å ha muligheten til å ha en selvstendig modeler-applikasjon, noe jeg er veldig gira på. Nå ønsker jeg ikke å lage en diskusjon om hva som er best - men du kan veldig gjerne lage det samme i LightWave som du gjør i Maya - eller for den del - Blender hevder seg ganske bra også - og det er jo klin gratis.

At LightWave kommer med "layout" og "modeler" i ett og samme program tror jeg ligger flere år frem i tid. LightWave 3D 9.5 ble lansert under SIGGRAPH08 for noen uker tilbake, to år etter at 9.3 som var den siste offisielle utgaven ble tilgjengelig. Det er også viktig å få med seg at hvis du kjøper LightWae 9.x i dag, har du gratis oppgradering ut 9.x.. For en del andre programmer må du betale for å få oppgradering fra .x til neste generasjons .x

Ser nå også at det kanskje kan virke som at jeg prøver å frelse andre til å hoppe over LightWave - men med det jeg kjenner programvaren syns jeg det er vesentlig at jeg svarer så godt jeg kan på det man lurer på om det.

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    97

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Det er også viktig å få med seg at hvis du kjøper LightWae 9.x i dag, har du gratis oppgradering ut 9.x.. For en del andre programmer må du betale for å få oppgradering fra .x til neste generasjons .x
    Det er fint at registrerte brukere av tidligere versjoner får den neste gratis. Oppgradering fra Maya 2008 til Maya 2009 er det, og det samme gjelder også for Cinema 4D R11.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Skal forøvrig nevnes at man MÅ være registrert bruker av LightWave, hvis ikke får du ikke aktivert programmet, selv om du har dongle.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

For de av oss som er fullstendige nybegynnere på området 3-D (f.eks. undertegnede), kan nevnes at nyeste versjon av Caligari trueSpace nå er fullstendig gratis. Jeg aner ikke hvor bra eller dårlig dette programmet er i forhold til Cinema 4D, Maya, Lightwave og andre tungvektere, men brukergrensesnittet ser omtrent like forvirrende ut for en amatør. Skulle iallfall tro at trueSpace er mer enn bra nok til å gjøre nytten som en introduksjon til 3-D-grafikk og -animasjon. Så kan man senere investere i Maya e.l.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Jeg tørr ikke uttale meg om Truespace utover det at jeg ikke syns bildene på nettsida deres viste noe særlig spennende utover det med å jobbe med visualisering av arkitektur og mekanikk.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •