Hovedsaklig er det interface det er snakk om. Prinsippene i modellering er det samme - "Connect the dots", polygoner, SubD/nurbs, triangler, etc.. Men det er forskjellige navn på verktøyene og forskjellige veier for å nå målet i den grad at verktøy heter forskjellige ting, og måten man bruker det på i interfacet.
Sjekk ut www.lightwave3d.com for demo!
Det lille jeg har prøvd Cinema 4D fikk jeg den samme følelsen som sitter igjen etter å ha prøvd Maya og 3D max - det er ugunstig med ikoner fremfor klartekst som forteller hva verktøyet heter og som del av navnet sier hva det gjør. Jeg har ikke interesse av å sitte å vente på at en "tooltip" skal dukke opp etter å ha holdt pekeren over et ikon et sekund eller to for å forstå hva verktøyet heter og gjør.
Når det gjelder rendering vil du kanskje ha interesse av at du med LightWave har uendelige mengder noder på den lisensen du kjøper. Dvs - du kjøper en lisens med hardware-dongle som sitter i maskina du jobber på - og nodemaskinene (de som står i renderfarm) er ikke avhengig av dongle eller serial - installer, sett opp, og send ivei scener i kø for rendering. Maya, Max, og så vidt meg bekjent Cinema 4D også, er avhengig av en egen lisens for å sette opp to eller flere maskiner - og her er prisen pr. maskin... ! Fordyrende greier i alle fall
Jeg tror Cinema 4D er gode på sine ting, men svakere på andre, akkurat som LightWave, Maya og Max er rågode på mange ting, men svakere på andre punkter.
Du finner sikkert demo av Cinema 4D et sted også, så du kan sammenligne LW3D og C4D opp mot hverandre i hvordan du liker arbeidsflyten fra idè til ferdig produkt.
Bilde av Cinema 4Ds interface
LightWave 3Ds interface. En greie jeg syns er veldig ålreit er bl.a. at modellering og animasjon foregår i to separate programmer. Jeg ser helt klart linken til å ville ha modelleringsverktøy i samme program som man gjør animasjon, men for min del bør det da også være mulighet til å ha et standalone program for modellering.
LightWave Modeler
LightWave Layout

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker