Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23
    Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

Standard LW: Matche/tracke camera til live footage

Hvordan kan alle hevde at Lightwave er så genialt å så bra til film og tv, når det ikke en gang er integret de nødvendige funktioner som trengs, for og så kunne lage blandings av 3d og real film, camera match/camera tracking?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

LightWave er et hardcore 3D modellering/animasjon-program - godt mulig Max eller Maya har funksjoner for å tracke kamera automatisk - LightWave har ikke, og det trengs heller ikke. De som jobber med slikt gjør det enten manuelt - og får VELDIG GODE RESULTATER - eller har egen software til å gjøre det for dem, slik at du bare slenger inn en fancy fil for å fortelle kamera hva det skal gjøre.

Why do you complain? Er jo fort gjort å lage en roughly og grei kameratracking med et par nulls eller bokser...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    156

vet dere om noen programmer som kan ha avi/video fil i bakgrunnen?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

LightWave kan.. Importer den i Image Loader eller direkte i Surface Editor, som en vanlig bilde-sekvens.

Og bare en short notice ang. kamera-matching, uavhengig av programvare - å matche zoom-faktor (millimeter er vel normalt det man måler med) er essensielt, slik at objektene du animerer får riktig perspektiv i forhold til resten av komposisjonen..

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

hvordan må gjøre det manuelt? jeg fporstår ikje.

Man må jo ha noen pungter i bilde/film som man vet mellom avstanden fra i millimeter/cm i x y og z akksen.

og så "linke" 3d scenen etter dette for å g opppnå rett perspektiv?

forklar.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

La oss si at du har tatt et bilde med et DSLR, da har du zoom-faktoren som metadata i bildet. F.eks. har du et foto der du har 90mm zoom... Da bør du stille kameraet i LightWave til å ha 90mm zoom..

De få gangene jeg har måtte matcha opptak med kamerabevegelser, har jeg satt opp et par nulls, og frame by frame, matcha bevegelsen på opptaket, slik at nullen holder seg på samme punkt gjennom hele sekvensen.

Om det er snakk om en kamerakjøring, bør du lage en scene med dummy-objekter sånn at du kan få en viss feeling av riktig skala og zoom-faktor.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

en viss feeling av riktig skala og zoom-faktor
    hva er vitsen med en viss feeling når man bare kan taste inn reele verdier og få ting ferdig på en korekt måte. er jo andre ting som spiller inn enn zoom så vit jeg vet, fordreineinger i bildet etter hvilke linser man bruke og andre aspekkter. kanskje jeg tar feil.

føler liksom at med din metode så blir det mer på måfo. akn komme med reele eksempler i morgen. nå rer eg så trøt i hovude.

MED KLIP FRA ØSTRE VEST JYLLAND

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    zoom-faktor
    Er det brennvidde du mener?

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Re: LW: Matche/tracke camera til live footage

Sitat Opprinnelig postet av Ekksplotsjon Bang Studios
    Hvordan kan alle hevde at Lightwave er så genialt å så bra til film og tv, når det ikke en gang er integret de nødvendige funktioner som trengs, for og så kunne lage blandings av 3d og real film, camera match/camera tracking?
    Det er alltid en fordel å ha original software, fordi da har du manuall og tutorials.

Gå inn i Camera Propeties ... der finner du Lens Focal Length. Velg linse. Og så gå inn i Aperture High - der velger du det du har brukt av type utstyr... 35mm film kamera linse... 65 mm super Panavision .. til og med 1/3" CCD video kamera...

Panasonic HVX tot. tele.. 423 mm el. XL-H1 tot. tele 650 mm... du kan stille inn det du måtte ønske. Du kan også velge zoomfactor.

Lightwave har alt og mer enn du noengang skal bruke.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    zoom-faktor
    Er det brennvidde du mener?
    Stemmer - Blanda sammen med begrepet "zoom factor" - som også brukes i LightWave. "Lens Focal Lenght" var ordet jeg var på jakt etter, i LightWave.

Sitat Opprinnelig postet av Ekksplotsjon Bang Studios
    (...)er jo andre ting som spiller inn enn zoom så vit jeg vet, fordreineinger i bildet etter hvilke linser man bruke og andre aspekkter
    Nettopp! Og derfor er det viktig at du har riktig brennvidde!! Se eksempel på en kjapp setup jeg gjorde..

10mm - 24mm - 70mm...
    Selv om utsnittet er sånn roughly det samme - er perspektivet på objektene veldig forskjellige - håper du skjønner hvor jeg vil hen..

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •