Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard "Lyden av Helvete" med Final Cut Pro - problemer,

Når jeg Desember 2005 bestemte meg for å kjøpe en datamaskin var videoredigering maskinens eneste formål. Jeg ble anbefalt macintosh, og på Apple ble jeg anbefalt en Powerbook til et totalbeløp av ca. 20.000 kr.

Via skolen fikk jeg lisens på Final Cut Pro, og kjørte det knirkefritt i starten. Final Cut fungerte uten problemer så lenge jeg kun arbeidet med mindre filmprosjekter (i starten arbeidet jeg mest med korte reklamefilmer). Men så snart prosjektene ble større, ble maskinen uhorvelig treg, selv når Final Cut ikke kjørte. Maskinens harddisk ga fra seg en merkelig lyd som gikk i loop om og om igjen ("lyden av helvete" kaller jeg den).

Maskinen har vært på reperasjon 3 ganger det siste året, og jeg misstenker at filmredigeringen og "lyden av helvete" den brakte med seg kan ha vært en årsak.

Nå har jeg nettopp fått tilbake maskinen, og på lappen fra Infocare står det at de har byttet både hovedkort og rambrikker:-/ Og som om at det ikke var nok - "lyden av helvete" er tilbake når jeg skal redigere film.

Så da spør jeg alle med-maccere:
    1) Kan software ødelegge hardware?
    2) Burde ikke Final Cut kjøre mer eller mindre knirkefritt på en maskin til 20.000? Jeg arbeider bare med vanlig 4:3 DV.
    3) I går importerte jeg totalt 13 GB med film inn i Final Cut, og dette fikk "lyden av helvete" til å komme tilbake igjen. Hva kan årsaken være? Har også et stort problem med "dropped frames" (når jeg prøver å spille av enkelte av de importerte filmfilene i Final Cut kommer den bare halvveis før maskinen totallåser seg). Jeg har 50 GB ledig harddisk igjen.
    4) Er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare å kaste maskina i kjøttkverna og begynne å spare til en av de nye Intel-maskinene?

Har du opplevd noe lignende? Er det noe jeg kan gjøre med problemet?

Takk for all hjelp!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Det med lyden, for meg høres det ut som at harddisken er sliten, eller at den bare jobber uhorvelig hardt. Noe feil med harddisken vil jeg dog tro det er uansett. Om du har råd, kjøp en annen disk og installer OS X + FC på den, se hvordan det går da - hører du ikke lyden kan du trygt utelukke alt annet.

1. Har aldri hørt om lignende, annet enn når det feil firmware vs. hardware i bruk, eller feil under flashing av BIOS etc.. Final Cut kan jeg aldri i verden tenke meg ødelegger noe på noen som helst måte.

2. Om den kostet 20.000,- eller 5.000,- spiller ingen rolle. Det er hardwaren som teller. Og operativsystemet ikke minst. Noen modeller av Macene kjører bedre på Tiger enn Panther, og vice versa - noen trives og jobber best i Panther. Men fortell gjerne hva slags prosessor du har, harddisk og RAM.

3. Du bruker intern disk antar jeg - FY FY. Du har sikkert ikke blitt fortalt dette før antar jeg, men intern disk bør holdes til programvare og operativsystem, kjøp en ekstern for bruk til mediafilene - da vil du se at en god del, om ikke alt, løser seg. Dropped frames kan ha mye med at du kjører på interndisken som spinner på, normalt for bærbare, 5400RPM. 7200RPM er anbefalt som minimum for videoredigering. Og desto viktigere er det når du har MYE som skal inn på disk.

4. Du må gjerne spare til Intel Mac. Kjører Final Cut Studio på en Mac Pro selv, og ingen ting å si på ytelse i allefall.

Alternativt, som nevnt i pkt. 3 - kjøp deg en ekstern disk, flytt videofilene og sånt over på den, så skal du se det meste løser seg når maskina slipper å skrive og lese samtidig til den interne disken som i tillegg er systemdisk.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Har aldri hatt problemer ala de du beskriver... Men å kjøre video inn på en 5400 rpm disk er ikke særlig lurt, og kan nok være grunnen til ytelsesproblemene dine...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Jeg slettet filmfilene, og maskinen fungerer tilsynelatende bra nå. Har vært i byen og kjøpt meg ekstern harddisk i dag, så da får vi se om det går bedre

Takk for tipsene

(siden jeg har hatt så mye problemer med maskinen er det kanskje lurt å gå til innkjøp av Apple Care? :? )

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Du får ikke kjøpt applecare "løst" - om jeg forstår policien til Apple riktig. Dvs, du kan kjøpe den innen 90 dager etter du kjøpte maskinen. Eller var det et år... :roll: Vet det ble diskutert litt rundt dette på Mac1.no

Nærmeste Apple-butikk bør kunne hjelpe deg, mot en liten sum dersom noe skulle oppstå.

Lykke til med den eksterne!

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Sitat Opprinnelig postet av Apple Support
    You can purchase the AppleCare Protection Plan anytime within the first-year standard warranty period.
    http://www.apple.com/support/products/faqs.html

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Må bare tilføye at problemet er løst! Det var nok ytelsesproblemer som oppstod når jeg importerte filmfilene direkte inn på den interne harddisken.

Importerte og redigerte hele natten, uten at maskinen har vært treg i det hele tatt!

"Lenge leve eksterne harddisker"

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •