Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Lydnivå

Ensign
    Medlem siden
    May 2007
    Svar
    30

Standard Lydnivå

hei

driver og forbereder en tape som skal sendes inn til NRK og forhåpentligvis sendes på urørt. Er en del ting jeg lurer på rundt det med lyden og håpte noen her kanskje hadde noen svar.

på siden står det følgende:
    "Referansetonen settes til –18dBFS(full scale) eller 0 dB (dbu, nordic scale). Maxnivå på lyden skal ligge på –12dBFS/+ 6 dBu; det betyr at toppene i lyden jevnt over skal ligge å ”butte opp i mot” dette nivået og ikke over. Absolutt maks peaknivå er –9dBFS eller +9dBu, men kun for korte lyder(ex skudd eksplosjoner og lignende)."

jeg klipper i adobe premiere, hvilken skala er det som er i bruk der - er det dBFS, eller dbu? Er det noen forskjell på de to, eller er det bare at referansetonen legges på ulikt nivå?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jun 2006
    Svar
    58

Standard Lydnivå

Full skala og nordisk skala er to forkjellige skalaer, og referansetonen ligger på samme nivå i de to, hvis du legger testtonen på hhv. -18dBFS og 0dBu. Forskjellen ligger i at man på nordisk skala har valgt et sted 0 skal ligge, nemlig 18dB under full utstyring. (tilsvarer dermed -18 dBFS)

(Teknisk sett så er det også andre forskjeller, for eksempel av man på nordisk skala har valgt en integrasjonstid på 10ms, det vil si at peaker som varer under 10ms ikke gir utslag på peakmeteret. Utstyrer man programmet etter dBFS som viser den minste peak, risikerer man derfor å utstyre programmet litt lavere enn om man hadde brukt dBu.)

Nå redigerer jeg ikke i Premiere, men vil anta at det er dBFS som gjelder der.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •