Viser resultater 1 til 10 av 10
    Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Lysere i Photoshop

Hvorfor er bildene alltid lysere i Photoshop enn internett explorer eller andre program?

Og hvordan er det når man skriver ut? mørkere enn photoshop eller samme?

Dette bildet har jeg og venninnen jobbet med ang hennes mediaprosjekt på skolen. Bildet så klarere og bedre ut i Photoshop.

Forresten, det skulle liksom være et cd-cover, hehe

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Skien
    Svar
    108

Når du skal skrive ut, må du hvertfall passe på at du har CMYK-farger istedet for RGB-farger. CMYK er for trykk mens RGB er for skjerm.

Jeg har aldri opplevd selv at bildene er lysere i photoshop enn andre steder. Kan det være noe med lagringsformat, eller innstillinger når du lagrer? Du kan jo evt. lage bildet lysere i photoshop hvis det ikke blir bra.
    isforstå meg rett...

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

CMYK, selvsagt! at jeg kunne glemme det, takk, hehe

men enkelte bilder er lysere i photoshop, som er sannsynligvis fordi de er RGB, hmm...

edit: kanskje det ikke stemmer likevel - prøvde cmyk her (litt bedre farge men fremdeles mørkt)

Admiral Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Kongsberg
    Svar
    255

En annen sansynlighet er at du bruker en fargeprofil i din Photoshop. Du kan jo også prøve å skru av bruken av fargeprofiler og se om det hjelper.
    De fleste skrivere bryr seg ikke om hvordan format bildene kommer i så at du konverterer til CMYK før du skriver ut vil nok ikke ha mye å si. Hvis bildet ditt derimot skal trykkes i et eller annet trykkeri bør du nok ha bildet i CMYK.
    Ms Chanandeler Bong?

"Anything one man can imagine
    other men can make real."
    - Jules Verne

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Åja, så hvordan skrur jeg av fargeprofil?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Nederst i image menyen tror jeg! Sitter ikke med PS foran meg nå, men tror "assign profile" eller noe sånt er å finne der!

Har heller aldri sett at Photoshop er lysere enn andre formater! Synes forøvrig bildet er veldig flatt, og har veldig lite kontraster, selv om det kan være kult at det er mørkt, så trenger det kontrast!

RGB til skjerm og CMYK til trykk ja, men dette bildet er da Svart-hvitt? Da kan du jo bare lagre det som grayscale. Hvis det skal trykkes så funker et svart-hvitt bilde best som grayscale!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

det er faktisk litt blå i den - så vil jeg helst ikke bruke greyscale. men det både forskjellig farge og styrke da jeg sjekket med explorer og andre program. man kan så vidt se bakgrunnen :?

har prøvd forskjellige format, og alle viser det samme - assign profile viser bare forskjellige farger, og bildet er fremdeles tydelig

bildet ser faktisk bedre ut når eg tar screenshot av photoshop, merkelig.

edit: her er beskjæret bilde av screenshot
    http://home.no/gollom/cover-ss.jpg

edit2: grrr, linken fungerer fremdeles ikke
    http://home.no/melwasul/cover-ss.jpg

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2004
    Svar
    47

Det bildet jeg ser her på forumet er HELT mørkt. Ser en hånd, et merke på noe som kan være en genser og teksten. Nå skal det sies at jeg har en ganske mørk skjerm, men alikevel.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2004
    Svar
    142

Min skjerm er "normal", og jeg ser helt klart og tydelig hva som er på coveret. Men mørkt, det er det.

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av kattefisk
    Det bildet jeg ser her på forumet er HELT mørkt. Ser en hånd, et merke på noe som kan være en genser og teksten. Nå skal det sies at jeg har en ganske mørk skjerm, men alikevel.
    det er det samme jeg ser her - men i photoshop ser jeg alt klart

av en eller annen grunn, går det ikke an å vise bildet (som jeg ga linken til) - men drit, prosjektet hennes er levert allerede - takk for hjelp forresten, håper at eg finner feilen før elelr senere

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •