Drivere etter upgrade?
Har du prøvd kameraet på en annen maskin?
Gunleik
Etter å ha prøvd 3 ulike kamera og 5 maskiner, inkludert en av norges mer fancy videoredigeringsparker, har jeg fortsatt ikke fått koblet til kamera.. Ramser opp en masse punkter så håper jeg noen her kan hjelpe..
-Dette var ikke noe problem før jul, men jeg har nylig skiftet mange PC deler..
-Det går fint å koble til via USB.
-Ved bruk av Firewire er det ingen respons mellom kamera/PC.
-Kabelen virker (Testet med tredje kamera, i 20,000 kr klassen)
-Firewire virker heller ikke med min venns kamera. (Virket for ca 5 dager siden)
-Firewire portene virker (testet med 3.kamera)
Det naturlige vil vel være å konkkludere med at våre to kameraer ikke virker. MEN, hva er oddsen for at begge kameraene plutselig har sluttet å virke når ingen av dem har vært i bruk i denne 5 dagers perioden?
Har noen vært borti noe lignende? For meg virker dette helt ulogisk akkurat nå. Håper noen kan hjelpe!
rom delusion bring me to thruth.
Drivere etter upgrade?
Har du prøvd kameraet på en annen maskin?
Gunleik
Tja.. finnes vel ikke drivere til firewire? Bruker Windows XP service pack 2.
Det var noe snusk med SP2 og FW...
http://support.microsoft.com/kb/885222
Vet ikke om det hjelper, men det første jeg ville ha gjort var å teste kameraet på en annen maskin.
Gunleik
Som nevnt innledningsvis har jeg testet på 5 (!) ulike maskiner.
Det, kan ikke være kabelen eller??
Problemet kan ha oppstått dersom du har koblet til kameraet da pcn har stått på, eller mens kameraet har stått på, og det har blitt overbelastning i kameraets firewire inngang. Jeg husker at det var ufattlig mange tilfeller av dette da jeg gikk på medier og kom grunnkurs før jeg sluttet. Dette skjedde da folk koblet opp kameraet mens både pc og kamera sto på.
Vi har klart å gjøre dette med XL1s kameraet til ustabil-andreas. Kjipt, vi er nå nødt å bruke andre cams for å legge over materialet. eller en eller annen gang gidde å fikse sikringen eller hva det nå er som ligger i inngangen på cammet.
Vet at det finnes flere firewire kabler med en magnet i begge ender (sånn tykk klump) som hindrer at dette skjer. Om det er 100% sikkert aner jeg ikke. men det har seg slik at jeg ihvertfall skrur av kameraet før jeg kobler det til nå =)
Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no
Mhm. Etter nok en test i kveld har vi kommet til samme konklusjon som eneste mulige forklaring. Det 'morsomme' er at dette i så fall har skjedd med både mitt og en venns kamera.
Nåh, hva forteller det meg? Vel, dette har aldri hendt meg tidligere, og jeg har lastet over MYE film de siste årene. Så hender det plutselig med en gang når jeg har fått nytt hovedkort i PC'n?
Jeg anser det som SVÆRT sannsynlig at evt. overspenning skyldes feil på hovedkortet. (Det er dessuten masse problemer med konstant knitring på lyden, noe som jo også peker mot at det er noe galt. - Dette har aldri vært et problem før jeg skliftet ut noen deler i PCen). Er det noen som har kjennskap til om jeg da kan kreve at hovedkortprodusenten (eller butikken jeg kjøpte det hos?) betaler reparasjon av kameraene?
ps! punktet 'firewire portene virker': Det fikk vi kun bekreftet på min venns PC. Det ser jo ut til at det er min PC som dreper alle kamera den kommer over..
Kan jo kanskje bli litt vanskelig å si til produsenten at "hovedkortet deres dreper firewire komponentene mine" Må jo finne bevis eller noe.. du kan jo sjekke hvordan spenningen i PSUen ligger an, hvilket hovedkort har du? så kan du jo evt. prøve deg fram med et voltmeter hvis du kommer til?Opprinnelig postet av palantir
Men uansett vil du tape på at inni de stygge feite kjedelige bøkene som fulgte med både pcn og kameraet ditt (bruksanvisninger). så står det helt sikkert et sted at "datamaskinen skal være av i det du kobler på eller av med firewire" og motsatt at kameraet skal være av.
kjipt, men slik er det =)
Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no
Bokmerker