Eksporterer ALDRI mpeg filer rett ut fra klippeprogrammet, synes det alltid har blitt noe kluss med det. Selv bruker jeg Sorensen Squeeze til å gjøre jobben, men det finnes kanskje ikke til mac? :?
Jeg sitter og sliter med å få ett tilfredstillende resultat med mpeg-2 format i Final Cut.
Situasjonen er som følger: Jeg skal eksportere materialet ut som mpeg-2 format med tanke på at dette skal kunne kjøres rett på redigeringsmaskiner for TV. I Final Cut, så har jeg fått til å bruke compressor til å lage mpeg-2 videofil, men audio kommer ut som en egen .aiff fil. Dette går ikke siden det må ligge i en og samme fil, og jeg kan for så vidt ikke bruke quicktime heller, for da blir den ikke editerbar etter det jeg skjønner.
Det jeg har gjort er å laste ned ett gratisprogram som heter MPEG Streamclip, og med det så klarer jeg å smelte sammen de to filene til en mpeg-2 fil. Men jeg synes kvaliteten ikke er bra nok (har ikke fått teste mot tv enda), så jeg lurer på om det er noen andre prosedyrer for dette.
Er det noen av dere som jobber på denne måten, og evt. kan forklare meg hva jeg bør/skal gjøre?
Håper jeg klarte å forklare det godt nok.
ac Pro 2.66GHz, 30" ACD
Eksporterer ALDRI mpeg filer rett ut fra klippeprogrammet, synes det alltid har blitt noe kluss med det. Selv bruker jeg Sorensen Squeeze til å gjøre jobben, men det finnes kanskje ikke til mac? :?
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
Takker for svar...
Joda Sorensen Squeeze finnes for mac, men det har jeg aldri brukt, så da trenger jeg en rask veiledning i hvordan du gjør det.
Det jeg tenker på da er hvilket format jeg bør lagre det ferdige mediet jeg lager i Final Cut. Hvordan prosedyren er i Sorensen Squeeze er også interessant, men jeg kan se om jeg ikke finner ut av det selv også. Hvis jeg ikke finner det ut, så kan jeg heller spørre en gang til.
ac Pro 2.66GHz, 30" ACD
Sorensen Squeeze er et av de enkleste programmene jeg noen gang har bruktImporter den ukomprimerte filmen din --> Legg på et av mpeg filterene --> Klikk squeeze it
Enklere kan det ikke bli :P Det er selvfølgelig mulig å ordne på innstillingene til alle filterene, hvis du ønsker det. Filen du lagrer havner i samme mappe som den opprinnelige filen ligger i.
"Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
- Frank Capria
vet ikke om jeg er helt på jordet, men når jeg eksporterer mpeg2 (fra premiere vel å merke) må jeg velge "multiplexer type" og når jeg velger "DVD" her får jeg 1 fil mens når jeg velger "none" får jeg separat lyd og bilde. Kan det ha noe med denne innstillingen å gjøre?
Takker og bokker.... Dette skal testes senere i kveld, eller i morgen....Sorensen Squeeze er et av de enkleste programmene jeg noen gang har brukt Importer den ukomprimerte filmen din --> Legg på et av mpeg filterene --> Klikk squeeze it
Det stemmer nok det ja, for jeg har gjort det selv, og det er ganske enkelt i Premiere. Kluet er at jeg akter å kaste windows maskinene mine ut vinduet i ren frustrasjon av hvor dårligt det er (kansje overdrevet, men jeg er lei windows), så da er det mac det kommer i huset her, og Premiere får man ikke til mac.vet ikke om jeg er helt på jordet, men når jeg eksporterer mpeg2 (fra premiere vel å merke) må jeg velge "multiplexer type" og når jeg velger "DVD" her får jeg 1 fil mens når jeg velger "none" får jeg separat lyd og bilde. Kan det ha noe med denne innstillingen å gjøre?
ac Pro 2.66GHz, 30" ACD
forståeligOpprinnelig postet av Sakalav
![]()
Nå har jeg prøvd noen ukomprimerte filer fra Final Cut, men får ikke åpne dem i Sorensen. Jeg ble dog litt usikker på hva du mente her nå når du sier inporter ukompromert film.. Mener du da at jeg skal hente dette direkte fra tape?? Da må jeg jo først hente det materialet jeg har inn i Final Cut, og så må jeg editere det, for så å lagre det tilbake på tape. Da kan jeg jo kjøre en capture i Sorensen.Sorensen Squeeze er et av de enkleste programmene jeg noen gang har brukt Importer den ukomprimerte filmen din --> Legg på et av mpeg filterene --> Klikk squeeze it
Nå synes nå jeg at dette ble en litt tungvindt måte, men det er mulig jeg er helt på jordet nå.
Nå må jeg også få presisere at jeg er ganske så ny på dette området, så ha tolmodighet med meg. :?
ac Pro 2.66GHz, 30" ACD
Nå har jeg selv aldri prøvd FCP, men her er hvordan jeg gjør det:
Når filmen er ferdig klippet i Avid og jeg skal ha filmen som mpeg format, eksporterer jeg den som en ukomprimert QuickTime fil. Deretter importerer jeg denne i SorensenSå enkelt kan det gå. Hva slags format er filmen din i?
- Frank Capria
Prøver å eksportere i litt forskjellig her, og bl.a ukomrimert quicktime, men får ikke importere inn i Sorensen uansett.. Mulig det er noen andre instillinger i Final Cut, og jeg skal se på det.
ac Pro 2.66GHz, 30" ACD
Bokmerker