Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Tråd: MPEG2 problem

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Standard MPEG2 problem

Jeg sitter her med en ukomprimert QuickTime-fil som jeg skal komprimere med Sorensen Squeeze, noe jeg har gjort mange ganger før. Problemet her at etter at filmen er brent ut med Encore kommer det masse striper på selve filmen, ikke hele tiden, men særlig når noe eller noen er i bevegelse. Dere skjønner muligens hva jeg mener? Veldig irriterende i alle fall.
    Her er mine settings for komprimeringa:

Regner med at det muligens er en enkel forklaring, så er det noen som har et godt råd?
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Standard MPEG2 problem

Jeg sitter her med en ukomprimert QuickTime-fil som jeg skal komprimere med Sorensen Squeeze, noe jeg har gjort mange ganger før. Problemet her at etter at filmen er brent ut med Encore kommer det masse striper på selve filmen, ikke hele tiden, men særlig når noe eller noen er i bevegelse. Dere skjønner muligens hva jeg mener? Veldig irriterende i alle fall.
    Her er mine settings for komprimeringa:

Regner med at det muligens er en enkel forklaring, så er det noen som har et godt råd?
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Standard MPEG2 problem

Kan det ha noe med progressive/bottom field/top field?
    - Frank Capria

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Standard MPEG2 problem

Kan det ha noe med progressive/bottom field/top field?
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard MPEG2 problem

Jepp, det er det jeg vil tippe... Ser du har satt den til progressive her... Er opptakene progressive, eller interlaced (fields)?

EDIT: Du har også framerate på 15, denne vil du vel ha på 25? Eller?
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard MPEG2 problem

Jepp, det er det jeg vil tippe... Ser du har satt den til progressive her... Er opptakene progressive, eller interlaced (fields)?

color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Standard MPEG2 problem

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Framerate er 25fps, avstanden mellom I-frames (I-framerate) er 15fps. I-frames er dei på kvar ende av GOPane (group of pictures) og dei som vert lagra i sin heilheit. Mellom I-framesa vert endringa lagra.

Problemet er interlacing. Har du sett dette på TV, eller berre på data? Om du ser det på TV, prøv å set Field encoding til "Lower field".

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Standard MPEG2 problem

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Framerate er 25fps, avstanden mellom I-frames (I-framerate) er 15fps. I-frames er dei på kvar ende av GOPane (group of pictures) og dei som vert lagra i sin heilheit. Mellom I-framesa vert endringa lagra.

Problemet er interlacing. Har du sett dette på TV, eller berre på data? Om du ser det på TV, prøv å set Field encoding til "Lower field".

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Standard MPEG2 problem

På pc er det ikke noen problemer i det hele tatt, men på tv derimot ...
    Første gang komprimerte jeg som progressive, og da kom disse stripene, forståelig nok. Nå har jeg komprimert med, som du foreslo incanus, "lower field", og problemet nå er at bilder på en måte hopper opp og ned mange steder. Burde jeg prøve siste alternativ "upper field" og se hvordan det fungerer?

EDIT: Nå tror jeg det løser seg. La inn Avid helt fra scratch igjen for noen uker siden, og ser nå at jeg har glemt å huke av for "lower field" i export-settinga. Skal nok funke nå, takk for hjelpa
    - Frank Capria

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Standard MPEG2 problem

På pc er det ikke noen problemer i det hele tatt, men på tv derimot ...
    Første gang komprimerte jeg som progressive, og da kom disse stripene, forståelig nok. Nå har jeg komprimert med, som du foreslo incanus, "lower field", og problemet nå er at bilder på en måte hopper opp og ned mange steder. Burde jeg prøve siste alternativ "upper field" og se hvordan det fungerer?

EDIT: Nå tror jeg det løser seg. La inn Avid helt fra scratch igjen for noen uker siden, og ser nå at jeg har glemt å huke av for "lower field" i export-settinga. Skal nok funke nå, takk for hjelpa
    - Frank Capria

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •