Viser resultater 1 til 8 av 8
    Ensign
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    30

Standard Nedkonvertere HDV materiale raskt?

Sitter med en ferdig redigert film i hdv som skal kjøres ut på en vanlig dvd. Men spekulerer veldig på hvordan jeg skal føre det mellom Final Cut og Dvd Studio Pro. Vet ikke om det er raskest og kjøre ut en quicktime film i dv pal rett fra FCP og så inn i DVD studio som tar av seg mpeg-konverteringa, evt. kjøre det via Compressor til dv pal. Eller, om jeg bør kjøre MPEG2 rett ut i fra FCP og inn i dvd studio. Har særs lite erfaring med komprimering til mpeg2 så...

Rotete post, men spørsmålet er vel kort sagt hvordan får jeg HDV materialet raskest mulig inn på en dvd?

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Nedkonvertere HDV materiale raskt?

Hvor mange er det som har HD-kamera her?

Uansett, uten å ha prøvd hdv eller Final Cut, skal det være mulig å åpne en ny sekvens i Pal DV widescreen (1024x576). Så scaler du ned størrelsen og eksportere som MPEG-2. Eneste utvei jeg vet om hvis jeg hadde en HDV-videofil på pcen min :P

Tror det er raskeste måte - siden det er ikke mange som har HD, og det ble vel ikke allerede utvilket et eget program til å konverte dem rask?

edit:
    Kanskje du finner noe her:
    [ame]http://www.google.no/search?hl=nn&;q=hdv+to+dvd&;btnG=Google-s%C3%B8k&;meta=[/ame]

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Tror det både beste og enkleste er å gå rett til compressor fra HDV-sequencen for deretter å velge mpeg2-konvertering der.

Men Compressor bruker tid!!!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Det re jo ikke til å unngå. Tid vil det uansett gå med. Om du gjør som i første forslag, å skalere ned ved å bruke canvasen i FCP direkte, vil man garantert måtte rendre... Og da vil man bruke tid der, og når man eksporterer i ettertid. Samlet sett, vil nok Compressor gi deg det du er etter raskere.

Keep it up!

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Bruk FCP for å downconvert-ere HDV-en til SD video file. Kvalitetsmessig er det ikke anbefalt å rendre ut filmen til HDV igjen og så gå til en nedkonvertering og mpeg2 encoding. Du sier ferdigredigert, da går jeg ut fra det at du har brukt CC, evnt. effekter så du må rendre uansett.

Har du lagringskapasitet da er det beste å gå ukomprimert først og så til mpg2 encoding.

Ensign
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    30

Ja nå durer Compressor ivei, og har gjort det det i snart 16 timer, bare 12 timer igjen :roll:

Leste endel rundt på nettet om dette, og leste flere steder at det kvalitetsmessig beste var å eksportere QT fil ut fra FCP og så inn i Compressor derfra. Og her var det særdeles viktig og sette Field Dominance til bottom manuelt (skjønner ikke helt hvorfor...) Blir spennende og se resultatet på dvd. Testklippet jeg gjorde viste at HDV nedkomprimert opplevdes "skarpere" enn vanlig DV til dvd.

edit: mon tro om jeg har driti på leggen nå...Field Dominance: Bottom, kan det være NTSC standard og ikke PAL? :? guiden jeg leste var sikkert for NTSC...uffesann

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Klart det gir skarpere bilde - for kameraet har mye høyere oppløsning som gir bedre bilde selv om du forminsker til PALs størrelse.

Sitat Opprinnelig postet av darkshogun
    Field Dominance: Bottom, kan det være NTSC standard og ikke PAL? :? guiden jeg leste var sikkert for NTSC...uffesann
    Tror ikke at det har noe å si? Field betyr vel interlace? og det har begge to formatene.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av darkshogun
    edit: mon tro om jeg har driti på leggen nå...Field Dominance: Bottom, kan det være NTSC standard og ikke PAL? :? guiden jeg leste var sikkert for NTSC...uffesann
    Her kan du nok slappe av. PAL har bottom som standard mens NTSC har upper. Men spørsmålet er hvorfor du ikke har brukt filteret "de-interlace" i FCP først og kjørt ut i progressive?

Selv kan jeg ikke se hvordan konvertering til quicktime-fil først og deretter inn i compressor skal bli bedre, men hvis folk sier det så er det vel det da... Merkelig...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •