Gratulerer! Du har tatt opp lyden i en annen sample rate enn du har tatt opp videoen.
Hallo, Jeg har overført lyd fra en mobil opptaker fra en konsert over til harddisken.
Så legger jeg inn lydklippet sammen med videoen jeg tok opp, så synkroniserer jeg ved å se på den første delen, og ser at konferansierenes munn passer med lyd. så spiller jeg av. Lyd og bilde er synkront i omtrent 5 min, så fucker det seg. videoen er et langt klipp, det er lyden også, men av en eller annen sjuk grunn så endrer en av delene gradvis tempo, så kvartveis i konserten så er lyd og bilde usynkront.
Hva dæven? kan noen forklare hva som har skjedd?
Gratulerer! Du har tatt opp lyden i en annen sample rate enn du har tatt opp videoen.
Sikker på at det er bitraten og ikke sampleraten som er feil?
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Sample rate, selvfølgelig. Blandet de to litt, hehe :P Det er rettet nå.
Det du kan gjøre, Fredo.. Du skal sikkert ikke bruke alt materialet sammenhengende? Så ved slutten av hver sang klipper du i lyd og bilde og synkroniserer det på nytt igjen etter hver sang.
Mener å ha hørt at det finnes program for å konvertere sampleraten, vet ikke hvor bra jobb de gjør, men det kan jo være verd et forsøk å prøve å finne noe...
Canon XH-A1
Skal vel vere grei sak å lagre fila på nytt til riktig sample rate. Du skal i alle fall ganske lett kunne velge sample rate ved eksport fra Soundtrack.
Er dere altså sikre på at det er sample raten?
Slik jeg har forstått det er sample rate antall målinger i sekundet, så jo høyere sample rate jo bedre lyd siden den tar inn mer informasjon i sekundet, men et sekund er jo fortsatt et sekund, uavhengig av hvor mange målinger den gjennomfører?
Jeg tror du forveksler sample rate med bit rate.
Et sekund er jo et sekund, selv om det er 30fps eller 100fps også!..
Sampleraten er vel antall samplinger (målinger) i sekundet, og bitrate er vel hvor mange biter et sekund inneholder, altså hvor mye informasjon som ligger der.
Synes også det er rart at ikke et sekund skal være et sekund ved de ulike sampleratene, så det hadde vært fint om noen med litt peiling kunne forklart dette litt grundig!
Hva er "rett" samplerate for video? (varierer det forresten om vi snakker PAL, NTSC, film eller andre formater?)
Canon XH-A1
Bokmerker