Kanskje denne artikkelen kan hjelpe:
http://www.kenstone.net/fcp_homepage...cp_fields.html
Og JA! jeg tror at FCP 3 som det går rykter om at skal komme til høsten har BLUE-ray fungsjoner. Hadde blitt veldig overasket om de ikke hadde det.
- Daniel
Er det noen av dere som har tro på at apple kommer med støtte for blu-ray i FCS (da først og fremst DVDSP) med det første ?
Jeg må bruke encore til å lage blu-ray med for øyeblikket, og jeg er ikke helt fornøyd med å måtte bruke det.
Og er det noen av dere som sitter med detaljert info om hvilke codec og innstilling jeg skal bruke i compressor for å slippe at Encore skal recode materialet mitt ? Jeg bruker H-264 (kjører 720P/50P), bitrate på 13Mbit for video (256kB for lyd). Men fortsatt så må encore recode, så jeg gjør tydeligvis noe galt (glemt noe?).
Kanskje denne artikkelen kan hjelpe:
http://www.kenstone.net/fcp_homepage...cp_fields.html
Og JA! jeg tror at FCP 3 som det går rykter om at skal komme til høsten har BLUE-ray fungsjoner. Hadde blitt veldig overasket om de ikke hadde det.
- Daniel
I høst ble det nye regler og lisensløsning for BD. Tidligere har lisens for BD i maskinvare vært uhorvelig dyrt, og derfor har Apple utelatt å kaste seg på bølgen med BD-leser/brenner i maskinene sine - mest sansynlig...
For hver enhet man lager med BD muligheter, må man betale en viss sum - i lengden blir det mye - og det ville naturligvis gått utover sluttbrukeren. Og Mac er kanskje ikke så populært i manges lommebok fra før.
Pga den nye prisen og greiene rundt lisensen for BD som dukket opp sist høst, vil jeg tro sjansene for BD i en fremtidig DVDSP er veldig sansynlig. Men dette er bare mine tanker rundt dette - har ikke lest noe rundt dette. Man kan jo drømme.![]()
Problemet er vel mer at BD generelt går mot Apple sin satsing på Appletv/itunes. Argumentet at det er for dyrt holder ikke mål. Hvis vi ser på avspillere så er det tilgjengelig på laptoper til 5000kr, mens Mac mangler dette. Selv Avid som er rimelig strippet for andre funksjoner enn effektiv redigering og litt effekter her og der leveres med BD authoring :=)
Som alt annet nytt var BD dyrt i starten og er fremdeles dette, men for Apple sin del er det nok mer forretningsmessige argumenter som gjelder enn "hensyn" til sluttbrukere.
Bokmerker