Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23
    Cadet 1
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    3

Standard ny laptop? mac eller windows?

har i snart et år nå benyttet meg av stasjonær pc, og benyttet pinnacle studio 11+ , skal nå kjøpe laptop og ser kun etter laptop som er rask nok
    til å ta seg av hd redigering, bruker en canon hg10 og trenger hjelp til pc kjøp, noen anbefalinger, hva med en mac? har hørt noen rykter om at pinnacle ikke fungerer på mac, hva anbefaler dere?

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Jeg er selv meget glad i PC fremfor Mac, men det er en smakssak. Fordelen med PC er at den er meget lett å oppgradere i forhold til en Mac. Sikkert noen som vil si noe mot det der, men sånn er det hvert fall etter min erfaring. Det er veldig billige deler som er lett å sette på plass, og du har veldig mange programmer tilgjengelig. Mac har sine lyspunkt med et redigeringsprogram jeg ikke husker navnet på, så det er jo absolutt et alternativ. Tror at du blir fornøyd uansett hva du velger.

Du bør gjerne gi noen tanker om hvor mye du er villig til å betale for datamaskinen, da det blir lettere å anbefale noe da.
    Du kan alltids bygge din egen på www.dell.no
    Kan også anbefale denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=353920
    Men mener selv at den er dyr. Du får mye minne, et godt skjermkort og en relativt rask prosessor. Let selv på sider som komplett.no, mpx.no, multicom.no osv.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Vil anbefale en Mac, redigerer selv kun på Mac nå og er storfornøyd med det. Er mulig at Pinnacle ikke fungerer med Mac, skal ikke si noe om det for det vet jeg ikke, men man trenger ikke Pinnacle når man har Final Cut Studio eller Express, etter hva budsjettet ditt er.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Jaja, dette kan fort bli en tråd med mye mac vs pc greier...

However: Jeg ville definitivt gått for mac! byttet fra PC til mac for 2 år siden, og det har vært en åpenbaring av enorme dimensjoner! Bruker final cut og redigerer helt fint HD på min 2 år gamle mac book pro. de du får nå er godt over dobbelt så kraftige. Du kan få veldig billig RAM til mac, det er 2 skruer på undersiden for å bytte dette, bare å dytte på plass... så VELDIG lett.

Det jeg har synes er aller best med byttet til mac er hastigheten på arbeidet (workflow). Om du ikke har sett det, stikk på en mac butikk og få noen til å vise deg exposé! da får du aktive hjørner som er utrolig utrolig utrolig bra! føler meg handicappa når jeg sitter på PCer som ikke har dette. Det andre er at det ligger fantastisk mye veldig godt utvikla gratis programvare som folk har laga. Noen av de koster littegrann, men de fleste koster ikke mer enn 100-150kr. Har jeg et problem, så finnes det garantert et arsenal av forskjellige løsninger. Alt fra konvertering av filer, til ftp klienter osv osv...

Om du skal gå for PC, så ikke gå for Vista... gå for XP.
    Coming soon...

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

For ikke å snakke om arbeidsflyten i Final Cut Studio. Sinnsykt, sinnsykt lettvint å jobbe med. Kan sende media rundt i programmene lett som ingenting. Skal du gjøre noe med et klipp i Motion eller Soundtrack Pro? Høyreklikk på det og velg Send to Motion eller Soundtrack Pro. Alt oppdateres selvfølgelig automatisk i Final Cut når du har gjort endringer og lagret i Motion eller andre programmer.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg skjønner at du vil ha en laptop, men er du klar over hvor dyrt det blir i forhold til en stasjonær? Hadde jeg vært deg hadde jeg droppa hele laptoppen og heller bygd pc på komplett :wink:
    Men, det er min mening... Hva ligger budsjettet ditt på?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Jeg vil bare legge til at Vista er vel så bra som XP når det kommer til ytelse. Var selv skeptisk i begynnelsen, men har hatt Vista i tre måneder nå og synes at det fungerer bedre enn XP på veldig mange måter (i bunn og grunn er det lite som er annerledes). Dersom cmfossum har noen grunner til å si at man heller bør velge XP så burde han egentlig ha skrevet dem ned. Jeg mener, de fleste PC-er fåes med Vista nå for tiden, så det hadde jo vært vanskelig å følge rådet hans. Du må ha Vista Business eller Ultimate(?) for å nedgradere til XP gratis.

Som guitareirik sier så er det jo ekstremt mye billigere med en stasjonær. Selv kjører jeg Laptop fordi det er mest praktisk å ta med seg. Jobber også litt med After Effects og det går veldig fint. HD-film har jeg ikke prøvd meg på.

Mac er et alternativ. Du må bare finne ut hva som passer deg best.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Redigerer HD i Avid på en HP laptop til 12.000 kr med Windows XP og du merker ikke forskjell å klippe SD og HD. Kjører HDMI ut til storskjem (LCD) når jeg har det tilgjengelig. Å jobbe med HD i after effcts er litt tregt, men det er vell laptop syndromet som gjør det.

Du kan gjøre det nøyaktigt samme på en Mac.

Så i bunn og grunn er det økonomien din som setter grenser.

Det er ikke utstyret som har noe å si, det er kunstneren.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Cadet 1
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    3

Standard takker

takker for mange gode svar, jeg har også hatt mye problemer med pinnacle og redigering på pcer med vista, og har pga dette vurdert flere ganger og benytte meg av et annet program, men har brukt det så lenge så det har vel blitt en vanesak, jeg er mye ute og farter derfor vil det være vanskelig for meg og bruke stasjonær pc. men det jeg kan si er at budsjettet mitt ligger vel på en 15000 kr-20000?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

skal du bruke 15-20 så finnes det ingen tvil om at du burde gå for en macbook pro i hodet mitt... da kan du få den max pimpa om du kjører på med RAM fra kensington eller noe sånt. som sagt tidligere veldig enkelt å bytte. Det med at mac er dyrere er bare tull, man må oppgradere dell kraftig for å få samme type ytelse. Jeg spiller ikke i det hele tatt på maskina mi (har 360 til det), og det er det eneste argumentet jeg så langt har imot mac.

Jeg ville f.eks gått for den til 15.490 og så kjøpt meg RAM ved siden... du finner 4gb ram til under 2000 tror jeg (sikkert billigere også, er ikke oppdatert på priser der). Da har du en heeelt rå bærbar maskin med 8gb ram, som du ikke kommer til å ha noe trøbbel med å redigere HD på.

Når det gjelder byttet fra f.eks pinnacle til final cut så burde det være uungåelig om du ønsker å utvikle deg innen film. Nå er det riktignok noen år siden jeg brukte pinnacle, men det er i en annen klasse enn FCP. Dessuten er det ganske enkelt å intuitivt å bytte over. Du kan jo basicen med redigering...

Jeg skulle ønske flere ga mac en skikkelig sjanse. Begynner du først å jobbe på en, så kommer du aldri til å ha lyst å gå tilbake!
    Coming soon...

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •