Viser resultater 1 til 9 av 9
    Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Nyhet! Prores 422 kan spilles av i Windows og på Mac utenfor Final Cut Studio

Apple har gitt ut Apple ProRes QuickTime Decoder 1.0 for både Mac og Windows, i tillegg til en oppdatering til Final Cut Express. ProRes-dekoderen gjør det mulig for ProRes-filer å bli spilt gjennom QuickTime, og prosjekter kan endelig bli sett og godkjent utenfor Final Cut Studio.
    Les mer her

Syns dette høres spennende ut, og vil være til stor hjelp når man ønsker å sende ting videre til folk, selv uten Final Cut Studio 2 på maskinen.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Nyhet! Prores 422 kan spilles av i Windows og på Mac utenfor Final Cut Studio

Så knall da. Har hørt mye bra om denne røveren her, skal vist være et lite hakk bedre en Avid sin DNxHD codec.
    Men vil det si at windows vil kunne eksportere Prores Qt filer?
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Sv: Nyhet! Prores 422 kan spilles av i Windows og på Mac utenfor Final Cut Studio

Det vet jeg ikke - men tviler på det, da den heter "dekoder". Skader ikke å prøve!

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Ser dårlig ut på export siden, men en vet jo aldri, kanskje det kommer seinere.

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Det er nesten paradoksalt at Avid DNxHD er "fritt" tilgjengelig, mens Apple tviholder på sin...fram til nå. Det er helt nødvendig at slikt blir tilgjengelig for andre enn apple brukere om dette formatet skal få fotfeste ut over mac brukere.

Hva som er best tror jeg man skal overlate til dem som sitter med elektronisk måleutstyr da øye fort blir ett subjektivt verktøy.
    Jeg har nå fått MC 3 opp å kjøre på laptopen så blir nok DNxHD for meg fremover, men skal vel i teorien nå kunne importere Prores...

Men til evnt FCP brukere, kan man eksportere til Avid DNxHD fra fcp?

EDIT: skrivefeil..

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Sv: Nyhet! Prores 422 kan spilles av i Windows og på Mac utenfor Final Cut Studi

Jeg hadde ingen problemer med å eksportere til DNxHD fra FCP. Det gikk rimelig kjapt også. Men jeg mistet utrolig mye farge med DNxHD. Mulig man må være rakettforsker for å skjønne seg på det..

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Kan det være at du faktisk eksporterer 709 som er tv farger og ikke RGB som er data/lcd tv farger?

Kan jo også være en samme ting som at Quicktime vises veldigt bleikt under Windows, mens osx viser det slik det skal være?

EDIT: Når vi først er inne på emnet Ola, vet du hvordan en eksportere en QT refference fra FCP? Fant det liksom ikke helt ut her om dagen.

BERGEN

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Jeg åpnet klippet i FCP igjen, og kjører video ut til en videomonitor via Decklink HD Extreme - fargene var vesentlig blassere. Men jeg orker ikke fundere på dette - jeg bruker ikke denne codecen uansett.

File > Export > QuickTime Movie. Fjern haken for "Make self-contained".

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Apple kunne gjerne fjernet siste barriere for rask utveksling av media/råklipp. Åpne for encoding også i windows...
    Finalcut og Mediacomposer er tross alt kun verktøy, hadde vært greit med enda enklere utveksling av råklipp.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •