Viser resultater 1 til 4 av 4
    Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard Oppløsning 16:9 stillbilder i FCP

Hei.

Jeg har "nettopp" gått over ifra premiere pro på PC til FCP 6 på MAC. Og jeg sliter litt med å finne riktig oppløsning på stillbilder som jeg klargjør i photoshop, for bruk i redigering og final cut pro 6.

Tidligere lagde jeg alltid bildene i 1024 x 576 i photoshop, siden dette blir omtrent 16:9 i firkantede pixler. Og dette fungerte fint i premiere. Men i final cut får jeg da noen sorte linjer oppe / nede på bildet. Snakker nå om prosjekter i widescreen (16:9).

Så hva er hemmeligheten her, hvordan gjør dere andre det, uten å få bilder som er strekt ? Lager jeg bildene i 720x576 så blir bildet strekt ut i horisontalen, og man får såkalt "breikjeft"

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Standard Sv: Oppløsning 16:9 stillbilder i FCP

PAL 16:9 i kvadratiske pixler er som du sier, 1024x576, så dette skulle være riktig når du legger det ned på tidslinja - og jeg greier ikke å huske at jeg har hatt noe problem med å gjøre det samme selv.

For å eliminere hva det er som kan være feil, kan du vise til screenshot av Sequence Settings, og eventuelt hva du har på Motion for det stillbildet?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Sjekk at FCP tolker aspektet rett. Sjekk at instillinger i motion panelet er rett. Her har du en verdi som heter distort du kan prøve å forandre. Et eller annet sted tror FCP at bildet er av annet aspekt. Du kan også lagre bildet i 720x576 (strekke det ned til denne størrelse) i photoshop.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Takk for svar begge to.

Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem igjen imorgen. Men iogmed at dere også mener dette er riktig så må det være jeg som har gjort noe surr ett sted. Dog mener jeg å huske at dette gikk fint første gangen (når jeg la inn noen foto på slutten av en dåpsvideo). Men i ettertid når jeg har forsøkt med tekst har dette problemet oppstått.

Finner jeg ikke helt ut av det kommer jeg tilbake med screenshoot.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •