Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 23

Tråd: Pal i usa?

Cadet 2
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    5

Standard Pal i usa?

Hei! Ny her på forumet , og det ser ut som et utrolig kunnskapsrikt et!

Har et spørsmål angående pal og ntsc.

Jeg har laget en promovideo for en bedrift i byen min. Denne bedriften har blitt nominert til en pris i USA, og denne videoen skal være et ekstra innslag i den sammenhengen.

Når jeg lager den i PAL format, funker alt fint, og kvaliteten er strålende. Men når jeg lager den i NTSC, blir det veldig blurry kvalitet. Mulig det andre systemet i USA takler filmen på en annen måte.

Det jeg lurer på nå da, er om det er noen sperre mellom de to formatene. Siden jeg ikke har lagt inn noen sone sperre osv, vil spilleren til juryen i usa takle pal? Har det noe å si? Det at jeg ikke klarer å spille av ntsc i min dvd spiller her hjemme, er det på grunn av sonen, eller formatet?

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Standard Pal i usa?

Hvis juryen i USA har en sonefri DVD-spiller vil den kunne spille av PAL.
    Og hvis din DVDspiller ikke kan spille av NTSC så er den ikke sonefri.
    Så vidt jeg vet så er det en sammenheng mellom sone og format.
    Sone 1=NTSC Sone 2=PAL
    e're all living in America

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Standard Pal i usa?

Kan noen rette meg om jeg tar feil?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Standard Pal i usa?

Jeg har en ntsc dvd og den gir bare flimmer når jeg spiller den på tven(med playstation som dvdspiller) Lyden funker bra så det er ikke sonesperre på den.
    Spiller jeg dvden på dataen får jeg opp bilde men det er litt blast syns jeg...

Ntsc har 100(tror jeg)færre linjer enn pal så bildet blir mer uskarpt(se f.eks når de viser opptak fra amrikansk fjernsyn på nyhetene her, kvalitetsforskjellen merkes.)
    Pal har 25 bilder i sekundet, ntsc 30, derfor bildet flimrer hos meg.
    Vet ikke om de har en avansert nok dvdspiller som kan gjøre om pal til ntsc, prøv å spille av en paldvd(du har vel noen liggende der du bor i usa?)på spilleren som skal brukes og se om det funker. Hvis ikke må du gjøre filmen om til ntsc...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    vest agder
    Svar
    165

Standard Pal i usa?

sone og format er 2 forskjellige ting

format ntsc og pal er om linjene ligger vertikalt eller loddrett

sone- er sperre mellom forskjellige soner fra å hindre spredning fra en film i usa som f.eks. ikke har kommet på kino i norge enda.

så sånn er det (ganske sikker på det) har ikke orka å slo opp noe sted.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Standard Pal i usa?

Jeg har en sonefri DVD-spiller, når jeg skal skifte "sone" så er det tydeligvis PAL og NTSC jeg skifter mellom, fordi det er de som blir oppgitt.

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Standard Pal i usa?

Gidder ikke lage en ny post om dette, så:
    Hvordan kan man vite om dvdspilleren er sonefri eller ei?(nei, har ikke manualen)

Commander
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Telemark, Norway
    Svar
    309

Standard Pal i usa?

Dette leste jeg på amazon.co.uk

Region 1 discs are intended for use with standard DVD players in North America (Canada and the USA). In most instances they can also be played on compatible "multi-region" DVD players (also known as "chipped" or "region-free" players).

They also require an NTSC-compatible television. NTSC is the standard picture format in North America, and differs from the PAL format adopted in Britain and Europe. Region 1 DVDs are usually presented in NTSC format, so you should ensure that your TV is capable of reading the NTSC signal before purchasing Region 1 DVDs.

Jeg foreslår du lagrer filmen i NTSC fordi det er tydeligvis det som trengs for å se den på en typisk TV i USA, og siden det er standard.

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Standard Pal i usa?

Sitat Opprinnelig postet av vokteren
    Gidder ikke lage en ny post om dette, så:
    Hvordan kan man vite om dvdspilleren er sonefri eller ei?(nei, har ikke manualen)
    Se bakpå DVD spilleren... eller bare prøv en NTSC Film PÅ din dvd spillern viss du har da Hatt sett nesten bare PAL filmer på den så viss det går ann og se NTSC filmer så er den altså SONE FRI... (phuu)
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard Pal i usa?

Sitat Opprinnelig postet av ulairi
    format ntsc og pal er om linjene ligger vertikalt eller loddrett.
    en linje kan ikke ligge vertikalt veit du... Så det stemmer ikke, men det er jo ikke problemet her så jeg gidder ikke diskutere videre rundt det.

Problemet er en PAL film som skal sendes til USA og spilles av der. Sone og format er ikke nødvendigvis det samme. Soner for DVDer er egentlig bare en kryptering som ble opprettet når DVD-formatet var nytt. Det ble opprettet for å hindre at filmer som ble gitt ut før i USA enn ellers ikke skulle kunne bestilles av folk i f.eks. Europa. Altså slik at alle lands utsalgssteder skulle ha ca. like vilkår selv om releasedato ikke var den samme. Sonefri DVD-spillere spolerte jo denne ideen.

Men det er jo slik at det er NTSC på Sone 1 DVDer, men det er jo fordi Sone 1 DVDer er for folk i USA som jo benytter NTSC...

Det du bør gjøre slik jeg ser det er å kode en DVD i PAL og be de som skal spille den av og spille den av på enten en dvd-spiller og tv som takler PAL eller en datamaskin, som jo takler begge...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •