Viser resultater 1 til 7 av 7
    Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Standard Picture In Picture

Heisann folkens.
    Jeg sitter her med et prosjekt på skolen.
    Men jeg har et lite problem, jeg må ha en film på tv.
    Altså noe selvfilmet som liksom går på tv i den ordentlige filmen.
    Hvis jeg bare spiller det av på tven så blir bilde skurrete og uklart.

Jeg tenkte på Picture In Picture effekten.
    Jeg bruker Pinnacle Studio 9 Plus, er det slik at jeg kan legge et film klipp over tven med dette programmet? Kan noen eventuelt forklare meg hvordan?

Jeg får liksom croppa filmklipp og sånn, men bakgrunnen er svart. Hva gjør jeg?

På forhånd takk

Mvh. Stian Svendsen aka jasonX
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

For å bruke "p-i-p" må du ha to videospor. Ett med råopptaket, og et over som inneholder klippet du vil legge over råopptaket. Dette må man nok justere på i minst to akser for å få til det du ønsker. Om Studio er det programmet hvor du får gjort dette på en grei måte vet jeg ikke akkurat. :roll: Du kan jo eventuelt spørre noen her på forumet om de kan gjøre det for deg?

Men hvorfor ikke la det gå på TV-skjermen? Du må stille inn shutterspeed til den samme frekvensen som TVen har. Er den 50hz stiller du shutterspeed til 50. Er den noe mellom 50 og 100, kompanserer du for det med å justere shutterspeed.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Ok, tusen takk
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Østfold
    Svar
    79

Heisann!

Eventuelt kan du jo prøve Chroma-keying. Jeg bruker den funksjonen litt, i Studio 10, men er ikke sikker på om det finnes Chroma-keying i Studio 9...

I hvertfall... - Du trenger råopptaket, og den selvfilmede delen som du ville ha på TV'en. Hvis du teiper fast for eksempel en grønn duk over TV'en når du filmer råopptaket, og legger dette inn på Studio. Deretter må du ha to videospor, hvor du først legger inn råopptaket, deretter den selvfilmede delen som du skal ha på TV'en. Så trykker du på funksjonen som heter Chroma Key, og velger en farge. Avhenging av hvilken farge du har på duken. I dette tilfellet grønn. Altså skal nå den grønne duken bli ersattet med den selvlagde filmen!

NB: Pass på at det ikke er noen andre grønne gjenstander i råopptaket. Da vil programmet bli forvirra, og vil dermed ikke vite hvor den skal gjøre av den selvfilmede delen.

Har du gjort dette, skal det nå være i orden!

-- Bossen --

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Studio 9 har også chroma key.
    Men hvordan får jeg frem to videospor?
    Jeg klarer chroma key, men finner ikke ut hvordan jeg mekker det med å erstatte det grønne med film.

Mulig jeg er teit nå men....
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Østfold
    Svar
    79

Du gjør det så enkelt som å bare dra et videoklipp på det sporet Title Overlay skal ligge. Deretter vil programmet lage to videospor av seg selv...

-- Bossen --

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Sitat Opprinnelig postet av bossen
    Du gjør det så enkelt som å bare dra et videoklipp på det sporet Title Overlay skal ligge. Deretter vil programmet lage to videospor av seg selv...

-- Bossen --

Ok, tusen takk
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •