Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    6

Standard Problem med ”time compressing/stretching” i Vegas 7.0a

Hei.

Jeg er ny her på forumet, men har tidligere lest en god del av innleggene på jakt etter ting jeg lurer på. Det meste er besvart i tidligere, men en liten detalj har ikke dukket opp så langt. Basert på det jeg har lest her inne til nå har jeg stor tro på å møte noen med god nok innsikt til å hjelpe.

Bakgrunn:
    Har nylig tatt i bruk Vegas 7.0a som redigeringsprogram og er i ferd med å sette meg inn i de grunnleggende teknikkene. En teknikk som virker svært nyttig er ”time compressing/stretching”. I manualen (og i ”hjelp”- funksjonen i selve programmet) forklares det bra hvordan dette gjøres; hold Ctrl inne mens man holder markøren på klippets ende. Dra deretter klippet enten ut (stretch) for å lage en sakte film effekt, eller inn (compress) for å øke hastigheten på klippet. Tilsynelatende såre enkelt.

Problemet:
    Men...
    Når jeg gjør som beskrevet ovenfor så skjer ikke dette. Istedet forlenger eller forkorter jeg klippet, uten at hastigheten endres (som om jeg ikke holdt Ctrl knappen inne).

Tanken som først dukket opp var at det var tastaturet det var noe galt med, men etter å ha sjekket mange andre funksjoner som krever bruk av Ctrl knappen viste det seg ikke å være problemet. Har også lett etter innstillingsalternativer som kanskje kunne påvirke denne funksjonen, men har ikke funnet noe.

Jeg vet at man alternativt kan bruke ”velocity”- funksjonen for å endre hastigheten på et klipp, men etter det jeg har forstått vil da kun bilde påvirkes (ikke tilhørende lydspor). Jeg ønsker å påvirke begge deler (synkront).

Noen som har opplevd liknende utfordring?
    Og som evt har noen løsningsforslag?

All hjelp mottas med stor takk!

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    235

Har du prøvd begge ctrl-knappene?
    Jeg redigerer også i Vegas, og jeg holder høyre ctrl-knapp neder når jeg bruker timestretch...

Når du peker over klippet og trykker ned ctrl, så skal du få et lite tegn(en "skrukkete" linje) ved siden av musepekeren, kommer dette opp?
    Solum Media - Vi virkeliggjør din fantasi

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Svar
    105

Skjønner ikke hva som kan være problemet ditt, jeg bruker også vegas og hos meg funker det med begge ctrl knappene. Men hvis du bruker velocity kan du jo bruke Pitch Shift i track FX på lyden, slik at du kan kjøre lyden både sakte og fort
    ww.KillerApeProductions.com

Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    6

Denne ”skrukkete” linjen kommer ikke opp. Istedet dukker det opp 2 lukkete firkanter (istedet for én som er utgangspunktet).
    Så nå aner jeg kanskje hva problemet kan være.

En ting jeg ikke nevnte var at tastaturet mitt er noe spesielt. Ctrl-funksjonen ligger på Alt Gr knappen (ikke spør hvorfor...jeg vet ikke). Jeg trykker med andre ord inn Alt Gr der andre med et ”normalt” tastatur trykker inn Ctrl.
    Er det en annen funksjon på Alt Gr knappen i Vegas? Isåfall kan det være at denne er overstyrende (og Ctrl-funksjonen blir derfor borte). Dermed vil min Alt Gr kun virke som Ctrl der det ikke er lagt inn en Alt Gr funksjonalitet.

Dukker det opp 2 lukkete firkanter hos dere når dere holder Alt Gr knappen inne?

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    Svar
    105

Ja det dukker opp en firkant greie når jeg trykker alt gr
    ww.KillerApeProductions.com

Cadet 3
    Medlem siden
    Jun 2007
    Svar
    6

Der har vi det. Da er det bare å bestille nytt tastatur.

Takk for hjelpen!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •