Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Standard Problemer med eksportere HD!

Har nå filmet i HD, redigert og skal da eksportere. Har prøvd å eksportere i MPEG1, med HDV 1080i 25 (Sony 50i) innstillinger på prosjektet. Problemet er at jeg får etterslep i bildet! Har prøvd det meste. MPEG1, MPEG2 og Quick Time. I Quick time får jeg det ikke til å bli HD, ser ut som det forandrer seg automatisk til vanlig Dv oppløsning.

Hva gjør jeg feil? Hva kan etterslepet i bildet skyldes? Hva er de beste innstillingene for å exportere?

PS! Adobe Premier!!
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Nå skal jeg ikke være for bombesikker her - men MPEG2 egner seg vel strengt talt ikke til eksport for HD ? Vet HDV er en MPEG2-komprimert greie, men for å bruke det videre til HD DVD/Blu-Ray - er det ikke andre formater? Her er jeg blank og inhabil da jeg ikke har prøvd HDV annet enn på Mac, og der er det QuickTime med H.264-codec som gjelder for HD DVD.

MPEG1 egner seg i alle fall ikke, det er soleklart, pga den lave bitraten MPEG1 støtter osv.. Hvilken codec har du brukt når du eksporterte til QuickTime? Sjekk at du stiller inn oppløsning manuelt - oppløsningen må være i kvadratiske pixler, f.eks. 1920x1080, 1280x720.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Ja nei det.. HDV e nokke travle greier assO :O Men det viktigeste for meg er ikke at det skal gå på en BluRay disc, det er at jeg kan spille den av på en pc uten etterslep og ta over på en HD skjerm om jeg vil se den i full oppløsning.

Men kan det være noe med progresiv og interlaced? Leste noe med at interlaced vil få et etterslep på vanlige PC skjermer.. Er det da bedre å eksportere til 720p?
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Er en stund siden jeg har brukt premiere, men i Avid vertfall kan en transcode HDV til (ikke kvadratiske pixler) til HD (kvadratiske pixler) Tar litt ekstra plass da, men er en glede å jobbe med framfor med HDV codec. Tror problemet ditt ligger i HDV codecen og at pixlene ikke samkjører med eksport valget ditt. Feil pixel aspect ect.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Sitat Opprinnelig postet av EidetFilm
    Men kan det være noe med progresiv og interlaced? Leste noe med at interlaced vil få et etterslep på vanlige PC skjermer.. Er det da bedre å eksportere til 720p?
    Interlaced vil gi horisontale striper på pc skjermer.

Det er enten å deinterlace 1080i til 1080p eller å skalere ned til 720p som er de greieste alternativene. At du evnt kan få litt etterslep i noen bilder feks. med mye action har med hdv sin kompresjon å gjøre.

Jeg ville brukt wmv eller mpeg4 til slik eksportering.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av Christian m
    At du evnt kan få litt etterslep i noen bilder feks. med mye action har med hdv sin kompresjon å gjøre.
    Da skulle man få etterslep i origanalen også når man spiller av videoen fra tape. Etterslep på dataskjerm betyr enten lite resursen (RAM, CPU) i maskinen eller treg skjermoppdatering. Jeg ville tippe på det siste.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Bruk Adobe media encoder. Og øverst til venstre er det en "deinterlace" knapp, bruk den! Og hvis den skal eksporteres med høy kvalitet så kan du jo bruke black magic codecen.

Personlig pleier jeg å bruke Windows Media V9 for spilling på PC, square pixels 1980x1080.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    853

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Etterslep på dataskjerm betyr enten lite resursen (RAM, CPU) i maskinen eller treg skjermoppdatering. Jeg ville tippe på det siste.
    Etterslep er noe annet enn dropped frames. Etterslep er at objektet "henger igjen", mens dropped frames eller lagging som det vel heter på spill språket er at maskinen ikke klarer å spille av alle bildene pr. sekund.

Men du har ett poeng med at man da burde sett det i orginalen også...bare ett forslag til hva han bør dobbelt sjekke.

Prøv Quicktime H.264, 1280x720, deinterlaced. Det har jeg funnet ut fungerer bra på pc, bla fordi interlacingen av 1080i til 1080p i teorien tar bort 50% av bildet, skalerer man ned og gjør det samme blir det mindre kvalitetstap pga. deinterlacing.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •