Viser resultater 1 til 8 av 8
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Standard Problemer med Macbook som ikke finner kamera (og Final Cut)

Jeg har endelig anskaffet meg en Macbook, men når jeg skal redigere videofilmer på den oppstår det straks problemer.

Maskinen finner ikke noe kamera når jeg kobler dem sammen, så jeg får ikke spilt inn videoene til Final Cut (ikke iMovie heller).
    Jeg har bare usb innganger på maskinen min (http://www.apple.com/no/macbook/specs.html), fordi apple mener FW er på vei ut; http://arstechnica.com/apple/news/20...e-question.ars
    Når jeg kobler andre maskinvarer til usb-inngangene finner maskinen dem med en gang, men ikke når jeg kobler til et videokamera.

Jeg vet at det er FW som gjelder når det kommer til overføring av video fra tape til harddisk, men hvorfor følger det kun med usb-ledninger når man kjøper videokamera?

Et alternativ er at jeg kobler kameraet til den gamle pc'en min, overfører fra videokamera til harddisk der via FW, så kopierer filmene over fra pc til mac. Men dette er en utrolig tungvint måte å gjøre det på.
    Er det andre som har hatt samme problem og løst det på en enklere måte?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,293

Standard Sv: Problemer med Macbook som ikke finner kamera (og Final Cut)

Whaaaat, har Apple sunket så dypt at de fjernet FW inngangene på vanlig Macbook? Jeg er dypt skuffet!

Over til problemet ditt, jeg har aldri brukt USB med Final Cut, så jeg vet ikke noe sikkert, men det forundrer meg ikke om USB-overføring ikke er støttet. USB brukes vanligvis kun til stillbilder/webkamerafunksjon, ikke til selve videoen. Kan være noen andre har en løsning, men hvis ikke så ser det ut til at du må importere materialet til en maskin med firewire.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Final cut kommuniserer så vidt meg bekjent IKKE med videokameraer som bruker USB. iMovie er jeg heller ikke så sikker på at de gjør det.

Greia med å kutte ut FW på MacBook er nok for å understreke grunnen til å gå for en MacBook pro.

Og beklageligvis kan jeg ikke si annet enn at du har deg selv å klandre når du ikke har gjort nok research vedrørende innganger på maskinen du har kjøpt vs. det behovet du har.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Jeg har selv en Macbook uten FW (og ja, det var jeg klar over når jeg kjøpte). Nå hadde jeg også tenkt å bruke denne macbooken til å dumpe video ifra P2 kortet på HPX kameraet mitt. Men jeg har ikke testet det enda, så det er mulig Ola har rett i at FC ikke støtter USB kameraer. Men isåfall kopierer jeg bare ut filene på kortet manuelt, og logger det manuelt inn i FC.
    Men om kameraet ditt kan sende ut videofiler via USB, kan du ikke da kopiere dem manuelt du også (bruk "kopier &; lim inn") ?
    Nå er det vel ikke helt vanlig at videokameraer kan sende video via USB, men HPX'en skal gjøre det.

Edit: Da har jeg installert P2 driveren på macbook'en, og testet å overføre video via USB inn i FC. Og det fungerer fint. Så Final Cut kommuniserer tydeligvis med kamera over USB også. Men om det fungerer å kjøre over DV via USB skal jeg ikke si sikkert.

Og det er mulig dette fungerer siden jeg har en filbasert arbeidsflyt nå, og minnekortet blir montert som en egen disk på mac'en.

Men du er sikker på at ikke er en innstilling du må gjøre på kameraet også for å sende via USB ? På HPX'en må jeg ihvertfall switche ifra FW til USB.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    204

Jeg hadde egentlig gjort en grundig nok research før jeg kjøpte mac'en, nok til å vite hvilke porter og sånt som følgte med. (Men ikke at det ikke skulle være mulig å bruke iMovie eller FCE). Det var av helt andre grunner og bruksområder at jeg i siste liten endte opp med en macbook istedenfor en macbook pro (som jeg egentlig hele tiden har sett på), og har egentlig ikke angret på det enda. Jeg må bare finne ut hvordan jeg løser problemet som har oppstått.

Men jeg fatter ikke helt hvor produsentene av videokamera vil når de kun sender med usb-ledninger når du kjøper et nytt kamera. Da tenker jeg på de billig-kameraene som en vanlig familie kjøper for å forevige minner og øyblikk. Når disse tilsynelatende ikke kan brukes til å redigere med med det innholdet som følger med? Og hvorfor lanserer da Apple iMovie og Final Cut Express til macbook når et videokamera ikke kan kobles til maskinen for å hente ut videofilmene?
    Det står forøvrig ingenting om at man MÅ ha macbook pro i specsa til FCE: http://www.apple.com/no/finalcutexpress/specs.html

(Måtte få ut litt frustrasjon bare :-\ )

Problemet mitt er at maskinen ikke finner kameraet eller blir montert, slik at jeg ikke får hentet ned noe manuelt. Jeg får ikke hentet ned stillbilder heller. Jeg har ikke sett om det er innstillinger på kameraet, (skal sjekke senere), men tror ikke det er her problemet ligger. Da jeg plugget det inn i en gammel Dell maskin fant den det med en gang.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Som sagt. FC (jeg har Final Cut Studio 2, men tviler på dette er annerledes i FCE), støtter overføring via USB. Dersom det ikke fungerer for deg tror jeg heller det har noe med kameraet å gjøre, og IKKE FC.

Finner dell maskinen kameraet selv når du kobler det til via USB ? Isåfall kanskje det er ett driverproblem på mac'en (dvs manglende driver) ?

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

For noen år siden spurte jeg litt rundt om akkurat dette selv, og svaret jeg fikk var at USB ikke fungerer til å overføre fra dv da USB ikke overfører raskt nok. DV spilles av i realtime og man vil da, hvis f.eks fps er 25, få kanskje 19-20 frames i sekundet. Man får altså såkalte dropped frames.

Firewire kabel følger aldri med videokameraer. Det er noe man må kjøpe utenom, og koster et par hundre.

Konklusjonen er antageligvis at du desverre ikke kan legge inn dv-klippene fra kameraet og direkte inn i macbooken ved hjelp av USB.

Rett meg anyone hvis dette faktisk er noe nytt som fungerer i FC på noen måte uten å få dropped frames.
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    40

Mistenker at det kan fungere med en slik?:

http://www.google.com/products/catal...tle#ps-sellers

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •