du må være konsekvent på pixel aspec ratio og slikt.. pluss at du kan velge hvilket filformat du skal lagre i.
quicktime er et flott format, syns jeg, og det kan du "komprimere" alt etter hvor stor plass du har...
Hei!
Jeg er helt fersk innen filmredigering. For tiden holder jeg på å lage musikkvideo, og bruker Vegas 7.0 og Adobe After Effects CS 4. Det jeg sliter med er kvalitet når jeg rendrer filmen ut.
Jeg klipper og syncer musikkvideoen i Vegas og rendrer filmen ut. Her blir det dritbra kvalitet og filen tar svært liten plass. Så tar jeg filen videre til After Effects, legger på filter fra videocopilot og diverse effekter. Rendrer filen ut en siste gang til ferdigprodukt. Problemet er at kvalitetenblir svekket ganske mye, i tillegg til at filen tar MYE større plass.. hele 11GB faktisk. Har også Adobe Premiere, men valgte å ikke bruke dette programmet, da jeg fant det jævlig vanskelig å synce musikkvideoen..
Noen som kan fortelle meg hvordan man kan holde både på den gode kvaliteten, uten at filen blir alt for stor?
Trenger i det hele tatt tips om hvordan dere rendrer ut filmene og beholder god kvalitet..
du må være konsekvent på pixel aspec ratio og slikt.. pluss at du kan velge hvilket filformat du skal lagre i.
quicktime er et flott format, syns jeg, og det kan du "komprimere" alt etter hvor stor plass du har...
jeg rendrer ut til .avi-filer. Aner ikke hva pixel aspec ratio vil si. Vet at jeg kan justere det i after effects, men hva skal det stå på? Rendrer forresten ut i 720x480 og filmer med HD-kamera.
Tar de mindre plass hvis du velger .mov(quicktime-filer)? Hvordan komprimerer man filene? vil det ikke bli dårligere kvalitet da?
Ok, for det første skal du være litt forsiktig med å komprimere filmen flere steder underveis, og heller vente med det til den siste renderen. Da blir kvaliteten veldig svekket. Hva renderet du den ut med i Vegas?
En annen ting er at hvilket format du velger egentlig ikke sier noe om kvaliteten. Det er hvilken codec og bitrate du velger som gjør det. Jeg pleier å velge .mov og h264 som codec, da dette gir veldig gode resultater.
Jeg mistenker også at du velger File > Export > [Ett av filformatene] når du skal eksportere filmen din fra AE ? Du bør heller velge Composition > Make Movie... eller Ctrl + M
Ettersom jeg ikke har veldig god er erfaring med å rendre ut mov og h264 rett fra AE ville jeg fyrt opp Premiere og valgt File > Adobe Dynamic Link > Import After Effects Composition...
Når det er gjort velger du File > Export > Adobe Media Encoder... Så kan du velge Quicktime (altså mov) som format, H.264 som video codec og sette kvaliteten til 100.
Hvis du filmer med et HD-kamera er det liten vits å exportere i SD oppløsning (forøvrig også NTSC istedenfor PAL), så sett derfor Frame Width til 1280 og frame height til 720.
Framerate går jeg utifra er 25, velg none i field order og 1.0 i pixel aspect ratio. La "set bitrate" være unchecked.
Hvis opptakene du gjorde er interlaced så kan trykke på output (øverst til venstre i vinduet), og velge "Deinterlace". Er du usikker på om opptakene er interlaced eller ikke så kan du prøve å rendre ut en gang uten å velge deinterlace. Hvis dette fører til at du får massevis av horisontale linjer når ting beveger på seg, så renderer du en gang til med deinterlaced valgt![]()
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Jeg har rendret ut med akkurat samme instillinger i Vegas. Har ikke brukt export, med "render as..". Har rendret ut til 720x480 i en .avi-fil, med en x264(eller noe i den dur)-codec. Prøver nå å se om det hjelper å rendre ut i .mov-filer både fra vegas og after effects. Deretter komprimere filen til det ferdige produktet. Ser at .mov-filene tar mye mindre plass og har god kvalitet. Vet ikke om jeg er helt på trynet, men dere får si i fra.. skjønte ikke så alt for mye av det som stod over. Prøver meg fram jeg
Men hvis jeg har en ferdig film (.mov-fil) på f.eks. 3 GB og skal legge denne ut på facebook, hvordan komprimerer jeg den til en .mov-fil som bare tar 1GB?
Som sagt, ikke rendre ut i 720 x 480 hvis du filma i HD. Bruk 1280 x 720. Hvis du kan sette fingern på det du ikke skjønte så kan jeg prøve å forklare det annerledes![]()
Dette er hva jeg vil gjøre: Klippe sammen filmen, legge på filter og spesialeffekter, uten å rendre ut mange ganger.
Hvis jeg har forstått deg riktig.. Jeg klipper og redigerer sammen filmen med Adobe Premiere Pro, deretter importerer jeg After Effects comps gjennom File > Adobe Dynamic Link > Import After Effects Composition.. På denne måten slipper jeg å rendre ut evt. spesialeffect - altså, bare smelle dem rett inn i Adobe Premiere.. Er det noen mulighet for å gjøre det samme i after effects? Hvis det hadde vært mulig å importere filer fra Adobe Premiere uten å rendre ut først, får jeg ferdig produkt uten å rendre ut flere ganger - og ender opp med enda bedre kvalitet.
Dette med codecs, bitrate og interlaced skjønner jeg veldig lite av.. Hadde også vært fint om du enkelt kunne fortelle meg hvordan jeg kan arbeide med After Effects og Premiere Pro på måte som gir filmer med god kvalitet. Er jævlig skuffa over kvaliteten hittil, i og med at jeg har filma med et HD-kamera med jævlig bra kvalitetpå råmateriale..
Ok. Dette er hva jeg ville gjort:
- Legge inn råmaterialet og klippe i Premiere, rendre ut uten komprimering. Da får du null tap av kvalitet
- Så importerer du fila du nettopp rendra ut fra Premiere inn i After Effects, og legger på hva du måtte ønske av filtere og effekter
På dette tidspunkt har du to muligheter:
1. Rendre ut til ferdig produkt direkte fra after effects.
- Dette går helt fint, men som jeg sa har jeg hatt problemer med å rendre ut mov filer med h.264 komprimering
2. Bruke Adobe Dynamic Link for å importere AE komposisjonen rett inn i Premiere, så du kan rendre ut derfra, uten å måtte rendre igjen.
- Da kan du bruke Adobe Media Encoder til å rendre ut til ferdig produkt.
Poenget er at kvaliteten blir ikke dårligere bare fordi du rendrer ut flere ganger før ferdig produkt sålenge du velger riktig oppløsning og ikke bruker noen komprimering.
Likevel prøver man å unngå å rendre ut massevis av ganger unødvendig, fordi det tar tid.
Yes, flott! Ble straks mye lettere å skjønne. Hva menes da med å velge riktig oppløsning? En oppløsning som er tilpasset kameraopptakene? F.eks. hvis du filmer med HD-kamera velger du f.eks. 1280x720 kontra 720x480 som jeg gjorde tidligere? Og hvordan rendrer man ut filmen ukomprimert fra Premiere? Grunnen til at jeg har klippet musikkvideoen sammen med Vegas er fordi det var mye lettere å synce musikken med leppene, da man kan se frekvensene i lyd-layeren, noe jeg ikke får til i Premiere. Hvordan gjør man egentlig dette? Vet jeg spør jævlig mye, men trenger bare svar på det siste her, så går nok alt smud. Tusen takk for svar!
Jo, riktig oppløsning vil si at du velger den oppløsningen som opptakene ble gjort i. Hvis du velger en lavere oppløsning vil du miste informasjon i bildet, altså kvaliteten vil gå ned. Hvis du velger en høyere oppløsning vil du ikke få noen bedre kvalitet, du vil bare få en større fil. Riktig oppløsning for HD-kameraet du tok opp med er nesten helt sikkert 1920 x 1080, men grunnen til at jeg sa at du skulle velge 1280 x 720 var at tap av kvalitet er minimal når du går ned fra 1920 x 1080 skutt med konsumer hd-kameraer til 1280 x 720. I tillegg kan du laste opp til web (youtube, vimeo...) uten å rendre igjen.
Kort og godt:
Velg 1920 x 1080 når du rendrer ut fra Premiere, eller andre mellom-rendrer...
Velg f.eks. 1280 x 720 når du rendrer ut det ferdige produktet. Hvis det skal på facebook så kan det hende det er greit å velge enda lavere.
For å rendre ut ukomprimert fra Premiere:
- File > Export > Movie..
- Så må du gå under video, og velge f.eks. AVI
- Trykk på settings / compression , og velg none
For å se lydstyrken i lydsporet tror jeg du bare kan trykke på det ikonet som er like til venstre for f.eks. "Audio 1".
Jeg har ikke Premiere tilgjenglig her, så det kan hende at ikke alt er helt korrekt.
Bokmerker