Dersom du tek opp lyd med kamera og separat mikrofon, kan ein skarp lyd (t.d. klapp eller smell) hjelpe veldig når du skal synkronisere.
jeg tror dette er rett sted, hvis ikke, så bare flytt det.
Uansett, det jeg lurte på var, hvordan tar man opp separat lyd? Noen som har noe god programvare og/eller gode tutorials? Hvordan får man syncet lyden med leppebevegelse på best mulig måte?
N00b in training.
Peace out,
Eruondo.
Dersom du tek opp lyd med kamera og separat mikrofon, kan ein skarp lyd (t.d. klapp eller smell) hjelpe veldig når du skal synkronisere.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
Her i gården bruker vi et eksternt lydkort + maskin med programvare - da kan vi koble opp så mange kanaler vi vil..
F.eks. to trådløse mygger + en trådløs kanon - tre kanaler og rett på disk i AIFF. Kunne ikke blitt enklere.
Programvaren vi bruker til det er BoomRecorder.
http://www.vosgames.nl/products/BoomRecorder/
Med ' ta opp separat lyd' mener du vel å bruke en lydopptaker i tillegg til videokamera? En amatør kan f. eks bruke en MD-spiller med mic-inngang eller andre opptakere ( det fins flere typer i handelen, kanskje fra 2500 kr og oppover).
Å synkronisere lyden kan være en tåmodighetsprøve; du må legge den 'importerte' lyden sammen med kameralyden på et annet spor, forskyve den, og prøve å få de grafiske bildene av lyden til å stemme overens. Og selvfølgelig se videoen samtidig.
Er enkelt å dubbe inn lyd så den passer, hvis du ikke har mer enn 10-15 klipp, da. Jeg tar opp lyd med ekstern lydopptaker. Åpner videoen i et redigeringsprogram, velger "create audiofile", åpner denne filen i gratisprogrammet "Audacity", importerer filen(e) fra lydopptakeren og flytter disse sidelengs til de passer med kameralyden.(ganske enkelt å se likheter i amplitudene (signalene)). X-er ut eller muter så kameralyden og eksporterer resultatet som wav-fil, som jeg dubber inn i video-redigeringsprogrammet og muter kameralyden. Så er det bare å lage avi-fil eller brenne rett til DVD. :?
Bokmerker