-
8th November 2007, 13:44
Separere lyd fra bilde i imovie '08 HASTER, har gal lærer...
Dette må være den flaueste tråden jeg noen gang har laget.
Men det er bare fordi jeg er nødt!
Læreren vår er hekta på imovie, han elsker den gammle versjonen, og nekter å lære oss Final Cut.
Skolen har fått maaaaange nye imacer, der hørte den nye versjonen av imovie med. Han ble skikkelig frustrert siden han ikke fant ut hvordan man separerte lyd fra et videoklipp.
Han satte meg til å finne det ut, jeg har (nesten) aldri rørt en mac før...
Så derfor søker jeg alle der ute sin hjelp.
Er dette mulig? Er det mulig å separere lyd fra video i imovie '08?
-
8th November 2007, 13:51
Høyre klikk på den delen du vil gjøre det på i tidslinjen, og trykk "trekk ut lyd"?
-
8th November 2007, 14:00
Det er ikke et sånt alternativ...
-
8th November 2007, 14:29
Kjenner ikke iMovie, men om det ikke er et direkte alternativ for dette må du
- Eksportere videoen i sin helhet
- Åpne i QuickTime Pro eller Compressor
- Eksportere som AIF
-
8th November 2007, 14:35
Det skal være mulig å gjøre dette uten å eksportere noe. Det som Andyax sa er riktig, ihvertfall for de versjonene før 08. Hakvaag, du kan lete i Hjelpefilen (klikk på Hjelp)
-
8th November 2007, 14:40
Dette fungerer med MPEG Streamclip. Tror også det er lagd hovedsaklig for Mac, maste ihvertfall etter Quicktime-kodec. Fungerte for meg når jeg skulle rippe ut lyden fra HDV-AVI.
[ame]http://www.google.com/search?hl=en&;q=mpeg+streamclip[/ame]
EDIT:
Hvis det må gjøres iMovie var nok det til lite hjelp...
-
8th November 2007, 15:58
Commodore
Tror ikke det går, i tilfelle er det ekstremt godt gjemt. Jeg måtte redigere noe dritt i iMovie (den siste versjonen), og vi fant ikke frem til tidslinjevisning engang...
Heldigvis har jeg klart å fått installert FPC Studio på iMacen min i klasserommet. Så jeg er den eneste som slipper å kave i iMovie 8)
-
8th November 2007, 22:32
Commander
Det går ikke i 08. =) Ja det er faktisk sant, du må exportere lyden og mute den på original klippet. Go OS X programmer, alltid like bra :roll:
-
9th November 2007, 18:18
Takker for all hjelp 
Da hadde læreren min rett, det er ikke mulig å skille lyd fra video i iMovie 08'.
Jeg fant heller ikke ut hvordan man får tidslinje...
Min konklusjon er: iMovie suger til å redigere film, vist du ikke har brukt det fra starten av... Go Final Cut (har aldri prøvd det, men håper på å få prøvd det i løpet dette skoleåret :wink: )
-
9th November 2007, 18:52
iMovie er og blir noe for "mannen i gata" som vil ha noe gjort "fort og gæli", uten å måtte ta seg utdannings som astronom og kjernefysiker før han skjønner hva knapper og funksjoner gjør.
Håper for din del at du får røre litt på Final Cut, og ser på skoler som underviser med video som en del av opplegget og bruker iMovie til programvare med spott og spe. Det blir jo som å la Windows-brukerne leke med Windows Movie Maker... Nothing but a shame.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker