Når jeg får meg en Mac, skal jeg skaffe meg Shake. Men det kreves Final Cut Studio, eller?
Har du prøvd noe annet og? Feks fargekorrigering? Andre effekter? Hvor lenge har du hatt Shake?
Prøvde ut XL H1 litt for morro skyld i går. En av tingene jeg ville sjekke ut var Shake, og hvordan det håndterte HDV-materiale, samt smooth cam-noden, som i bunn og grunn vil si stabilisering av video.
En kjapp analyse, og Shake var i gang.
Er rimelig godt fornøyd med at den fikk stabilisert såpass! Det gikk over all min forventning. Etter stabiliseringen ser det praktisk talt ut som at det er skutt med steadicam.
http://www.olahaldor.net/stabilisering.mov
Shake er fryktelig spennende, og kommer til å teste og tulle mer etter hvert som tiden går!
Når jeg får meg en Mac, skal jeg skaffe meg Shake. Men det kreves Final Cut Studio, eller?
Har du prøvd noe annet og? Feks fargekorrigering? Andre effekter? Hvor lenge har du hatt Shake?
Dette var bra stabilisering!
Vet du noe om det nye som skal erstatte shake foresten?
Melwasul: Final Cut Studio er ikke påkrevd for å drive med Shake. Det er et eget selvstendig program for compositing og effektarbeide.
Har sett bittelitt på andre småting som feks tekst-animasjon og effekter rundt det, men ikke gjort noe særlig som er å vise frem.
Fargekorrigering vil jeg igrunn gjøre i Final Cut, da det uansett er real time, og tilstrekkelig til de grader.
Jeg vet ikke annet om etterfølgeren enn at det foreløpig heter Phenomenon, og skal få en velkjent Apple-interface, og kommer til å få en del av funksjonene fra Motion integrert.
Jeg får min Mac Book Pro så snart som mulig, og shake skal være min første investering. (Etter "standard" programmer, som Final Cut, Photoshop og After Effects) Sist nevnte lurer jeg litt på, syntes dere det er det nødvendig å kjøpe AE, når jeg i nærmeste fremtid investerer i Shake?
Jeg quoter Ola Haldor: Det ser ut som om det er skutt med steadicam.
Utrolig bra stabilisering!![]()
he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term
To ting - når du skal ha en Intel Mac, vil du IKKE kjøpe Photoshop til Mac, i og med at det ikke finnes en universal binary eller Intel-versjon ennå. Det går pisstreigt. Det samme med After Effects - det er HÅPLØST å jobbe med.
Tilbake til topic;
After Effects og Shake kan ikke sammenlignes, annet enn at begge kan brukes til compositing. Jeg føler AE kan brukes til mye mer å "lage ting", mens Shake kan brukes bedre til "gjøre ting enda kulere enn det var fra før"..
Shake er vanvittig avansert, og mye brukt til Compositing av forskjellige ting. Og måten man jobber på - noder i stedenfor layers - er helt fantastisk! Litt forvirrende nå i mine ustø første skritt med Shake - men absolutt spennende.
Der fikk jeg noe å tenke på, ang det med mac altså! Jeg skal ta råd av din anbefaling, og vurdere investeringene.
Personlig har jeg ikke prøvd ut Shake, har bare sett videor, lest noe tutorials, etc. Jeg fikk inntrykk av at AE og Shake var to ganske like programmer - noe det altså ikke er!
Jeg har faktisk hørt endel om de nodene, og det skal visst være kjempe genialt (noe du også uttrykker)
Takk for hjelp og anbefaling.
he modern miracle of dynamic rounding, as its known...Ever since i just made up that term
Node-systemet er både genialt og vanskelig på samme tid... Har en mac pro med det på skolen, og det er sinnsykt morro og leke med. Har bare prøvd meg igjennom noen tutorials og sånt, men det som slår meg mer og mer er for et utrolig kraftig program det er! Har prøvd litt tracking og stabilisering og der slår det AE ned i støvlene. Til animasjon av f.eks. mange enkle elementer er Motion og AE antagelig mye kjappere og lettere og jobbe med. Men når det kommer til avansert compositing og mer programmert/scriptet animasjon er Shake virkelig en drøm og jobbe med!
Tar gjerne imot tips til tutorial-sider og lignende OlaHaldor![]()
Jeg har ikke særlig peil på tutorial-sider, men vet at CMI har noe og Gnomon har tutorials.
Tror det blir en klekkelig julegave på meg selv i år, i stedenfor familien. :roll:
Her finnes en del tutorials, men flest er til Eyeon Digital Fusion
http://www.cmivfx.com/tutorials.asp
Mange dvd'r til shake.
http://www.thegnomonworkshop.com/dvd...s/shake_g.html
Bokmerker