Ingen som vet?
Heisann
Jeg sliter litt med å få slowmo til å se smooth ut. Filmer med xha1, prøver å holde meg på 1/120 lukkertid. Filmer i 50i. Har søkt litt rundt og gjør det samme som på denne tutorialen: http://www.videocopilot.net/tutorial/speed_variation/
Men det jeg lurer på er, hvilke eksporterings instillinger skal jeg ha i AE?
En ting til, jeg åpner slowmo klippet fra AE i Vegas, hvilke instillinger(properties på prosjektet) bør jeg ha her for å få best mulig slowmo? Og hvilke eksportering instillinger bør jeg har her for å bevare "slowmo-kvaliteten"?
Ingen som vet?
Hei!
Jeg jobber på mac og med Quicktime-filer, så jeg har ikke så mye peiling på Vegas og hva slags Windows-filer du bør bruke o.s.v.
Men det jeg kan fortelle deg, er at du bør filme med høyest mulig lukkertid, uten at det blir undereksponert, samtidig som du bør filme i 25p og ikke 50i. Da er det mye lettere for After Effects å gjøre det om til "super-slow-motion", hvis det er er "pixel motion" du bruker?
Jeg har nemlig selv XH A1, og gjort en test med Pixel Motion i After effects. Bare se her:
http://www.youtube.com/user/Andyax#p.../8/pcGPKctdyos
Et par bugs i noen frames, men ellers fungerte det strålende!![]()
Sjekk ut http://www.youtube.com/Andyax
Ikke film i 25p. Film i 50i. Dette er ikke en fordel; det er en nødvendighet. Importer klippet i AE. Høyreklikk på fila > interpret footage> main. Så passer du på at alt er som det skal (25fps, upper field first (hvis du filma i HDV, noe jeg antar du gjør)). Velg "preserve edges (best quality only)". Klikk OK, og dra klippet ned i en ny comp. Høyreklikk på layeret i compen, og velg Time>Time stretch... Skriv inn 200%, ikke noe annet, selvom du er ute etter mer slowmotion. Dette er fordi vi vil at AE skal utnytte at opptaket er interlaced. Lag compen dobbelt så lang, og rendre ut. Da har du "smooth" slowmotion. Hvis du vil ha det enda saktere importerer du den ferdig-rendra fila (evt. bruker en proxy) og timestretcher den mer med pixel motion.
Litt rotet post. Bare spør om/når det blir uklart![]()
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Takker for svar Andyax og eirik!
Hehe, har sett mye på den filmen du posta Andy. Det var jeg som sendte mail til deg ang. SGpro adapter btw. Takk for svaret der også!
Jeg skal prøve med 25F også, men til nå har jeg bare brukt 50i og pixelmotion, det funker helt greit. Noen frames blir litt "buggete", Men ellers bra.
Jeg har ikke gjort det akkurat sånn som du eirik forklarer det (jeg har kun brukt pixelmotion og 50i), men skal prøve det også nå.
Er det slik at man bruker pixelmotion ved 25F(Og hvis klippet er strechet mer enn 200% ved 50i) og ved 50i bruker man den metoden du forklarer guitareirik?
Ellers takker jeg for gode svar!
Selv har jeg XH-A1 og slet lenge med dårlig slowmotion. Nå får jeg den helt perfekt, og vil bare si at jeg ikke merker noen fordeler med 1/120 lukkertid. Selv bruker jeg alltid 1/800 og mer, hvis lyset tillater det. Da får man utrolig fast og fin slowmotion.
Bruker FCP´s Motion jeg da, og importerer bare klippet rett inn i Motion, setter time på 50 % og eksporterer. Funker knall.
Altså, pixel moton kan brukes på alt. Men! Hvis du filmer i 50i, og gjør det jeg forklarte, så utnytter man at AE er helt rå på å gjøre om 50i til 50p. Derfor får man et dobbelt så bra utgangspunkt når man så skal bruke pixelmotion (dog litt mindre effektiv oppløsning, men det er ikke noe å bry seg om). Men prøv den teknikken jeg sa, så vil du skjønne hva jeg mener![]()
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
man kan vel også filme i 60i med xha1?
XH-A1 PAL filmer i 25f og 50i mens NTSC(usa versjonen) filmer i 24f, 30f og 60i.
Bokmerker