Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Evil_Ash
    Guest

Standard Tekst i Final Cut Pro

Hei folkens. Jeg lurte på om det var noen her som har bra peil på Final Cut Pro. Programmet er fint nok det, men når det kommer til tekst så får jeg problemer. Jeg har nettopp laget en rulletekst, men den går ikke "smooth" og skriften "hopper" på en måte. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg kan bli kvitt dette problemet? Da hadde jeg vært evig takknemlig :wink:

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Har aldri prøvd FCP, men mulig du må rendre rulleteksten først?
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Opprett et svært stillbilde i Photoshop... Dersom 16:9, 1024 piksler bredt. Dersom 4:3 768 piksler bredt.... Høyden avhenger av hvor lang rulleteksten er.... Pass på å ha så vidt over 100 piksler til overs på høyre og venstre side for å komme innenfor safe margin og skriv i vei. Eksporterer som png eller tiff og importer i FCP. Bruk basic motion til enkelt å lage en animasjon på stillbildet du har importert inn... Voila!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Evil_Ash
    Guest

Takk for svar folkens.

Jeg hadde rendret teksten, så det var ikke problemet Yadda. Men takk for svar uansett

Jeg prøvde det du foreslo HenrikSolberg og det funket som juling. Takk for hjelpen. Sært at Final Cut har såpass dårlig tittel program.

Ser ut som du har peiling på FCP så lurte på om du kunne hjulpet meg med et annet spørsmål. Jeg lurer på hvordan man eksporterer en fil i så best kvalitet som mulig. At man overhodet ikke mister noe kvalitet. Hadde vært fint å funnet ut det :wink:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Sitat Opprinnelig postet av Evil_Ash
    Takk for svar folkens.

Jeg hadde rendret teksten, så det var ikke problemet Yadda. Men takk for svar uansett

Jeg prøvde det du foreslo HenrikSolberg og det funket som juling. Takk for hjelpen. Sært at Final Cut har såpass dårlig tittel program.

Ser ut som du har peiling på FCP så lurte på om du kunne hjulpet meg med et annet spørsmål. Jeg lurer på hvordan man eksporterer en fil i så best kvalitet som mulig. At man overhodet ikke mister noe kvalitet. Hadde vært fint å funnet ut det :wink:
    Hvis materialet ditt er i DV går det greit å eksportere i quicktime DV (720x576). Du vil da ikke få noe kvalitetstap. :wink:
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Å eksportere til DV stream fører nok neppe til noe kvalitetstap, dersom alt materialet du har allerede er DV-opptak... Dersom du har mye tung grafikk kan det hende at DV-formatet (altså DV-stream) ikke takler alt. Da kan quicktime movie med animation som kodek, eller avi som ukomprimert være en løsning, men disse tar svært mye plass. Men altså, DV-stream (eller kjøre det tilbake til kamera, blir jo det samme) vil funke i de fleste tilfeller...

[/url]

Evil_Ash
    Guest

Er dette under export "Using Quicktime Conversion"? Jeg finner ikke DV stream som valg noe sted. Men mister filmen kvalitet hvis man eksporterer slik StianH sier?

Hvis man f.eks velger:

-File
    --Export
    ---QuickTime Movie
    ----Så velger under "Settings": DV PAL 48 kHz

Mister da filmen kvalitet?

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Det Stian sier og DV-stream er det samme ja.. Men når en lagrer som Quicktime Movie har en flere valg, så husk at du velger DV!

Edit: Det kan også være lurt å gå inn på settings for å sjekke at innstillingene er de samme som du bruker i prosjektet ditt... F.eks. at den står huket av på interlaced dersom du bruker det osv...

[/url]

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    17

FCP takler forøvrig også .psd filer. Har selv hatt problemer med hakkende rulletekst i FCP.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Sitat Opprinnelig postet av devotio
    Har selv hatt problemer med hakkende rulletekst i FCP.
    Og jeg har hatt problemer med det i Adobe Premiere også. Ett av problemene mine var at når jeg renderte ut i ukomprimert .avi så klarte PC'en min rett og slett ikke henge med i avspillinga. De midlertidige renderingene internt i AP fungerte perfekt og også om jeg tok den store .avi inn i AP og så på den der virka perfekt. Så jeg ble rett og slett lurt til å tro at de var hakkete pga manglende datakraft. Akkurat det irriterte meg ganske lenge før jeg fant ut av..
    Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?" -Gimli, son of Gloin

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •