Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Standard Tracking programvare

Hei, jeg lurer litt på hvilket tracking program som er det beste..... Er ikke ute etter after effects eller slike prog, men helst rene tracking prog, som f.eks kan track i 3D..... Lage 3D modeller og legge di inn i filmen, OSV.....
    Purple Cow Pictures

Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
    JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
    Røde NTG-2
    Regi & Foto

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Om det er det beste sier seg kanskje selv når det er MYE brukt.

Boujou

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt helt - det virker som du vil lage modeller og gjøre tracking i samme programvare - i såfall kan du bruke så og si alle 3D-programmer. De fleste har IKKE innebygd tracking-muligheter, men vet at Maya skal ha det i følge det jeg har lest og hørt - 3D Max har sikkert også noen muligheter, evt. via plug-ins. LightWave har ikke innebygd, men det finnes plug-ins til dette.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Nei ikke helt det jeg mente, men det programmet har jeg, sytes det er VELDIG avansert... skjønner meg ikke helt på det.. vet du om noen tutorials?
    Purple Cow Pictures

Røde NTG-2
    Regi & Foto

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Det er ikke min sak, men jeg nekter å tro du kan med hånda på hjertet si at "jeg har kjøpt boujou" med en saftig pricetag på $10.000 pr lisens.. :roll:

Er noe online kurs, fxphd.
    De har en hel drøss med skolering i proffesjonelle verktøy. Tre kurs i 10 uker for under 2000,- ! RØVERKJØP! På fxphd er det rullering på kursene, slik at de kursene som var i denne terminen rimelig sansynligvis har 'pause' frem til etter kommende/nåværende termin.

Om det finnes andre ressurser der ute vet jeg ikke - jeg bruker ikke Boujou selv.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Hehehehe, nei har ikke kjøpt det, jeg har... uten at jeg skal si det, forstår du det sikkert. Hvilket bruker du da?
    Purple Cow Pictures

Røde NTG-2
    Regi & Foto

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,313

Er ikke ofte jeg har behov for tracking, og de få tilfellene det skjer, er det After Effects som må i ilden, evt. manuell tracking i LightWave på kortere klipp når det er snakk om å bruke 3D-elementer.

Ellers er jo trackinga i Color ganske lett å sette opp og bruke, og gir ganske greit resultat, men det er jo låst til å brukes i Color vel og merke.

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    6

Vi bruker Boujou på jobben, og programmet gjør akkurat det du vil at det skal gjøre. En så og si automatisk track gir deg en nesten pefekt solution (med korrekte kamerainnstillinger dvs filmback, focal length, etc) du må selvfølgelig gjøre visse modifiseringer etter en wizardTrack, altså legge til scene geometry, locators, etc. Alt dette så det blir enklere å fullføre tracken i Maya. Det som er deilig med Boujou er at du kan selv legge til et testObject før du eksporterer det visuelle kameraet, slik at du kan se hele løsningen din - i 3d space - inne i Boujou. Jeg snakker kun av erfaring når jeg sier at Boujou er det beste pr dags dato. Du har også en rekke andre programmer du kan gjøre mye av det samme med. Matchmover, pfTrack, pfHoe, etc.

Du sier at du vil ha et program som "Lage 3D modeller og legge di inn i filmen" Greia med tracking er at du lager et visuelt kamera, ikke lager 3d modeller. Det må du egenhendig gjøre i et 3D program, og i mitt tilfelle er dette Maya. Noe jeg går ut ifra at ikke du bruker, da Maya også har en trackModule kalt Maya Live.

Etter å ha lest innlegget ditt, som reflekterer mangel på diverse kunnskaper, tror jeg det er best at du starter med noe litt enklere enn Boujou. Hvorfor ikke bruke After Effects? Du kan fint tracke movement i After Effects, men man må bruke mer tid på å matche / justere perspektiv. Du har også tilgang til direkete rotoscoping etter en track i after effects, noe du selvfølgelig ikke har i Maya, men som må skje i et comp-program (Shake, AFX, FLAME, INFERNO :lol:, osv)

Bottom line, skal du lære deg et 3dtrackings program må du kunne et 3dprogram (Maya, Max, XSI, what have you) Ingen ting kommer rekanes på ei fjøl, det tar tid å lære seg, men resultatene er uendelige.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Jo har en del kunnskaper innenfor after effects og slikt, også 3Ds max. Men det jeg mente var å lage en model i 3ds max importere til boujou... After effects kan jo ikke tracke 3D så vidt jeg vet. Kan lære meg boujou, men trenger bare noe tutorialer..... Så viss noen vet om noen gratis tutorialer så hadde det vert fantastisk. Noen har sikkert hørt om CGTaiwaner, han har en tutorial om boujou, men han snakker så utydlig.... hehehe
    Purple Cow Pictures

Røde NTG-2
    Regi & Foto

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    12

Hvis man kjøper programvare istedenfor å stjele den, følger det gjerne med brukermanualer også.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    365

Jeg har ikke stjelt programmvaren
    Purple Cow Pictures

Røde NTG-2
    Regi & Foto